Brev:
Spørgsmål vedr. adfærd
26. marts 2014
Alder:
17 mdr.
Spørgsmål vedr. adfærd
Kære Helen
Tak for dine svar tidligere. Dem har jeg haft meget glæde af. Jeg er imidertid tilbage med et par supplerende spørgsmål.
Vores søn er 1. barn og snart 17. mdr. Generelt er han en glad og veltilpasdreng fuld og spilopper og med masser af glimt i øjet. Derfor har jeg aldrig været i tvivl om, at han trivedes. Han har altid været nem og veltilpas og haft en stærk forældretilknytning.
Jeg er dog de seneste par uger blevet lidt bekymet, fordi han nogle gange slår sig selv i panden/hovedet og "stanger" os med hovedet. Det er typisk hvis han er træt eller lidt overgearet og bliver korrigeret.
Der er naturligvis ingen der er voldsomme overfor ham, men der bliver på en rolig måde så småt sat grænser for hans opførsel. Han selvstændighed/personlighed arbejder virkelig for tiden.
En situation kan være, at vi putter i sengen inden sengetid, hvor han så sætter sig op og vil kravle op i vindueskarmen. Så siger jeg til ham "Vi skal sove nu" og lægger ham ned i sengen. Så kan han godt finde på at "stange" med hovedet, og hvis han rammer mig, så griner han. Det gør ikke ondt på mig, men jeg undrer mig alligevel over adfærden. Selvom jeg ved det er fjollet, er jeg bekymret for, om det er tegn på at han måske senere vil mangle empati. Er det helt fjollet?
Tilsvarende, hvis han under et måltid kaster med sin kop med mælk, siger jeg til ham "sæt koppen på bordet". Gør han anspring til at kaste, tager jeg rolig fat i armen og siger "sæt koppen på bordet". Når jeg på den måde fysisk forhindrer ham ham i at kaste med maden, kan han slå sig selv i hovedet med den anden hånd. Typisk kan han også grine i den situation.
Han får masser af knus, kram, leg og omsorg og er generelt glad og tilpas.
Bør jeg være bekymret. Han trivedes godt i dagpleje.
Jeg skifter mellem at igonere og aflede. Han er nem at aflede fra adfærden, alligevel bekymrer dem mig. Jeg håber du har et par gode eller beroligende ord.
Kærlig hilsen
Casus mor