Svar: High need baby

18. november 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Linda

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og de udfordringer du står med dagligt - jeg kan godt forstå du synes det er svært og hårdt, når lillepigen protesterer mod flasken, selvom hun er sulten.

Begrebet high need-babyer dækker over spædbørn, som på én gang både er super-sensitive, intense, krævende, svære at tilfredsstille, svære at få til at spise og svære at få til at sove. De pylrer, hænger på armen og vil samtidig ikke være i favn ...

Jeg er ikke tilhænger af at sætte sådanne betegnelser på børn, det virker et eller andet sted forkert at sige, at nogle børn har "større behov" end andre børn, for alle børn har naturligt lige stort behov for at blive set og mødt. Men når det er relevant at tale om high need babyer, så er det især, fordi det ofte giver forældre ro. Det hjælper dig at vide, at du ikke gør noget forkert. Der er ikke noget galt med dig og der er ikke noget galt med dit barn - din datter er som hun er, opfører sig som hun gør, fordi det er en del af hendes personlighed.

High need-babyer har et meget højt aktivitetsniveau og er utrolig meget på. Det betyder, at de er særligt opmærksomme på, hvad der sker omkring dem. De bliver meget let forstyrret, lader sig ofte distrahere og kan have svært ved at koncentrere sig om en ting ad gangen. Nogle kalder dem “kortluntede”, fordi der ikke skal ret meget til, før verden og omgivelserne A 532;virker for overvældende. De bliver også let irriterede og er ofte derfor også grædende.

Når disse børn græder, så græder de ofte mere intenst og mere vedholdende end andre børn - og på samme måde virker de ofte også ekstra glade, når de er glade. Det føles tit som om at der ikke rigtig er nogen middelvej, det er enten eller..

High need babies sover ofte ikke særlig længe ad gangen. Deres søvnbehov er generelt lidt mindre end hos andre børn på samme alder. Deres søvn bliver ofte afbrudt efter kort tid, og de har meget svært ved at overgive sig til søvnen. Ofte har de brug for stor fysisk kontakt og nærhed for at kunne slappe af og falde til ro og falde i søvn og det er sjældent at de acceptere en substitut for mors favn. Det er i din favn, på din brystkasse, at din datter sover bedst.

Det er derfor rigtig godt, når det ofte lykkes dig at få din datter til at falde i søvn i barnevognen. Det vil hjælpe dig på sigt, at hun lærer at sove i den og er tryg ved sin vogn. Og ja - hun må meget gerne få sin flaske i vognen og falde i søvn med den. Og du må også meget gerne give hende flaske, hvis hun har en opvågning undervejs, hvis det kan hjælpe hende til at ...

Annonce

... sove en længere lur. Det er helt okay - du skal gøre det som virker. Det kan dog være en rigtig god idé at du eleverer hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Måske kan barnevognen eleveres - det afhænger af modellen, ellers kan du komme en lille pude, et sammerullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op under hendes hoved.

Du skriver at hun ofte spiser bedst om natten og det lyder som om at hun faktisk har det bedst med at få mælk, når hun ligger ned. Det må du naturligvis også gerne gøre om dagen og den nære, tætte og fysiske kontakt kan du så give hende uden for måltiderne:)

Noget af det som kan være rigtig svært er at hendes dagsrytme ofte vil skifte fra dag til dag. Og det er ikke det samme som trøster hende - det der virker om torsdagen, virker pludselig ikke om søndagen - og det er naturligt frustrerende, for hver gang tror du at nu har du lige fundet ud af hvordan, og så ændrer det sig igen. Men det er sådan det er - og heldigvis så ændrer det sig ofte hen af vejen.

Det bedste du kan gøre er faktisk ikke at tænke for meget, men gøre det, som du instinktivt fornemme virker bedst. Og hvis du f.eks. fornemmer at din datter vil spise mere, hvis hun får mad, når hun sover eller at hun trives bedst med først at få mad, når hun har været vågen en time, eller ikke trives med mælk før hun sover eller gør - ja så skal du gøre det, som du fornemmer er det bedste.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Selvom du ofte bliver forvirret over, hvad det er din datter vil eller ikke vil og indimellem har svært ved at tyde de signaler, hun sender, så ved du bedst. Det er jer forældre som kender jeres datter bedst - I ved langt bedre end venner, familie og andre, som gerne vil komme med råd og fortælle hvad I skal gøre og hvad I gør forkert. Prøv at acceptere at I nogle gange forsøger jer frem og at det er okay:)

Og så skal du prøve at se det positivt - også selvom din datter nogle gange kan virke besværlig, og at det at blive mor til hende, kræver langt mere end du havde forestillet dig. Hun er ganske givet en pige, der på sigt vil være rigtig god til at give udtryk for sine behov og det er guld værd :)

Du kan finde mere om high need babies i min bog "Helens bog om gråd og trøst", hvor du også kan læse om andre årsager til at børn græder og hvordan vi skal hjælpe dem - bogen går op til 5 år.

Du kan også læse mere i bogen "Babykaos" af Tine Schrøder Lunøe og i bogen "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen. Så en tur på biblioteket kan måske hjælpe dig lidt videre - så lillepigen i barnevognen og så trille af sted :)

Knus herfra og rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger