Svar: Falder til ro ved tryk på kroppen

25. juni 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lillepigens mor

Det er helt naturligt at små børn falder til ro, når vi rører ved dem, lægger vores hænder på dem og "trykker" dem let. Det handler om flere ting.

For det første, ligger det lille barn jo på trang plads i livmoderen. Når barnet sparker, så støder det ind i mors mave og møder derfor modstand. Barnet er derfor vant til fra starten at føle sig omsluttet og ikke kunne bevæge sig frit og det gør derfor barnet tryg, når det mærker vores hænder, når det svøbes af et klæde, når vi holder det tæt i favn, når du f.eks. lægger dine hænder på din datters ben.

Derudover så handler det også om at selve berøringen udløser oxytocin. Det kaldes også for kærlighedshormonet og det får barnet til helt naturligt at slappe af.

Varmen fra dine hænder udløser også oxytocin og vægten fra dine hænder og den ro du udviser, spreder sig naturligt til din ...

Annonce

... datter, som så også bliver mere rolig.

Du spørger om hun mon har problemer med at "mærke" sin egen krop og jeg tænker at det er helt naturligt at små børn har brug for at vi netop holder dem, kærtegner dem, masserer dem, bruger vores hænder på deres krop, fordi derved netop lærer at fornemme kroppen og lærer at fornemme, hvad der er rart og hvad der ikke er. Det er ikke noget barnet kan fra starten, det er noget barnet lærer i takt med at vi stimulerer barnet:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er således helt fint, at du hjælper din datter til ro, ved at holde hendes ben, så hun på den måde hjælpes til at slappe af i kroppen og hjælpes til at falde i søvn. Måske vil hun have glæde af en sovepose - der findes også sommermodeller og poser uden ærmer, så det netop er omkring benene at barnet mærker og føler sig omsluttet...

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)