Svar: Falder til ro ved tryk på kroppen
25. juni 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Lillepigens mor
Det er helt naturligt at små børn falder til ro, når vi rører ved dem, lægger vores hænder på dem og "trykker" dem let. Det handler om flere ting.
For det første, ligger det lille barn jo på trang plads i livmoderen. Når barnet sparker, så støder det ind i mors mave og møder derfor modstand. Barnet er derfor vant til fra starten at føle sig omsluttet og ikke kunne bevæge sig frit og det gør derfor barnet tryg, når det mærker vores hænder, når det svøbes af et klæde, når vi holder det tæt i favn, når du f.eks. lægger dine hænder på din datters ben.
Derudover så handler det også om at selve berøringen udløser oxytocin. Det kaldes også for kærlighedshormonet og det får barnet til helt naturligt at slappe af.
Varmen fra dine hænder udløser også oxytocin og vægten fra dine hænder og den ro du udviser, spreder sig naturligt til din datter, som så også bliver mere rolig.
Du spørger om hun mon har problemer med at "mærke" sin egen krop og jeg tænker at det er helt naturligt at små børn har brug for at vi netop holder dem, kærtegner dem, masserer dem, bruger vores hænder på deres krop, fordi derved netop lærer at fornemme kroppen og lærer at fornemme, hvad der er rart og hvad der ikke er. Det er ikke noget barnet kan fra starten, det er noget barnet lærer i takt med at vi stimulerer barnet:)
Det er således helt fint, at du hjælper din datter til ro, ved at holde hendes ben, så hun på den måde hjælpes til at slappe af i kroppen og hjælpes til at falde i søvn. Måske vil hun have glæde af en sovepose - der findes også sommermodeller og poser uden ærmer, så det netop er omkring benene at barnet mærker og føler sig omsluttet...
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske