Svar: Svært i børnehaven
10. april 2013
Alder:
3 år
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg synes I skal bede om et møde med lederen af institutionen, hvor I drøfter hvordan afleveringen af jeres datter kan fungere bedst.
Som det er lige nu fungerer et ikke og fra at jeres datter har været glad for at komme af sted og følt institutionen tryg og rar, så er hun nu rigtigt ked at af være der - og sådan skal det naturligvis ikke være.
Det kan naturligvis skyldes flere ting, for der bliver stillet andre krav til børnene i børnehaven end der gør i vuggestuen og det kan være svært at håndtere, at man pludselig er "stor", når man samtidig oplever de andre børnehavebørn betydeligt større end en selv ... Det kræver naturligt mange ressourcer af hende, at skulle finde ud af at være i børnehavedelen, nye voksne, nye børn, nye rutiner osv. Selvom huset er det samme, så er der forskel på at gå i vuggestue og i børnehave og den forskel mærker hun naturligt tydeligt og det reagerer hun på. Men stadig skal hun føle sig tryg og det skal være rart at komme der.
Så I er nødt til at bede om et møde, hvor I med lederen af institutionen drøfter, hvordan jeres datter kan blive afleveret, så hendes dag starter så godt som muligt og hun igen bliver glad for at komme derhen. Det lyder som om at reaktionen på at skulle i børnehave kommer uanset om det er jer eller pædagogerne, der afleverer hende der, og I må så i fællesskab prøve at vurdere, hvornår hendes reaktion er mindst.
Hvis hun reagerer mindre voldsomt, hvis hun bliver afleveret til en vuggestuepædagog, der så følger hende ind i børnehaven, så er det naturligvis godt. Men hvis hun reagerer ligeså voldsomt i denne situation, som når I afleverer hende i børnehaven, så kan det være at I skal arbejde på at hun afleveres på en anden måde i børnehaven. F.eks. ved at I er der sammen med hende i starten, eller måske aflevere hende tidligere, så der ikke er helt så mange børn - nogle gange tilbyder børnehaven at børnene spiser morgenmad, hvis de afleveres tidligt. Og det kan nogle gange være en god idé at udnytte dette i en periode, for det er hyggeligt at spise sammen med de andre og så har hun naturligt noget at tage sig til, når hun ankommer. Det kan være svært at blive en del af børnenes leg, hvis man kommer lidt senere end de andre osv.
Nogle gange kan det også være en god idé at lave aflevering i to etaper, hvor I siger farvel indenfor, og derefter går ud og vinker gennem et vindue. De vil sige at I går og imens I går rundt om bygningen og hen til vinduet, så går hun hen, hvor hun ved at I kommer og så vinker I farvel til hinanden en sidste gang inden I går. Det kan hjælpe hende til at give slip på jer og få startet dagen.
På den måde kan det også hjælpe at se lidt på hvornår I afleverer og om rutinerne omkring aflevering kan laves om. Og jeg synes det er vigtigt at I holder et møde, hvor I får lagt en plan for, hvordan det kan fungere bedst for alle parter :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske