Brev:
Selvdestruktiv adfærd
10. april 2013
Alder:
5 år, 6 mdr.
Selvdestruktiv adfærd
Hej igen Helen
Min søde dreng på 5 år og 7 måneder skal i skole til sommer, og han glæder sig rigtig meget!
Der er dog en ting jeg vil ønske vi kan få styr på inden, hvilket børnehaven også har givet udtryk for. Jeg kan komme med det eksempel min mand fortalte i dag.
Hver morgen kl 9 har de samling i børnehaven. Denne dag havde pædagogen, da samling var slut sagt, at nu må alle de søde børn gå ind på stuerne. Alle børn, på nær min søn havde rejst sig og var gået. Da pædagogen sagde til min søn at han da også måtte gå svarede han; nej det må jeg ikke for jeg er ikke sød. Hun måtte sige det 3 gange og gå til og fra stuen for at opdage at han stadig sad der, inden hun sagde; gå nu ind på stuen.
Dette er noget vi genkender hjemmefra. Hvis f.eks. jeg har købt noget lækkert til drengene og de spørger hvorfor, og jeg svarer fordi I er så søde, så kan han finde på at sige; så må jeg ikke få noget for jeg er ikke sød, og der er ikke noget der hjælper at sige til ham. Til sidst begynder han at græde, selvom vi mange gange siger til ham at vi elsker ham og hvor dejlig han er.
Jeg synes vi er gode til at anerkende ham, og støtte ham, så jeg forstår simpelthen ikke hvad det handler om.
Vi har tidligere haft succes med selvværdstræning (lydbøger) og opstart til håndbold. Og det har virkelig hjulpet meget på selvværdet, men stadig kører han det her "selvstraf" som vi kalder det min mand og jeg.
Min søn er en meget observerende og sensitiv dreng med fantastiske kreative evner, langt over hans alderstrin. Han er musikalsk og glad 99% af tiden.
Han har en lillebror på 3 år og 9 måneder, som han elsker (de slås dog en del.... mest for sjov).
Kan du sige noget klogt om hvad det er der får min søn til at opføre sig på denne selvdestruktive måde indimellem, og hvordan vi griber det an?
/S