Selvdestruktiv adfærd

10. april 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

Selvdestruktiv adfærd

Hej igen Helen

Min søde dreng på 5 år og 7 måneder skal i skole til sommer, og han glæder sig rigtig meget!

Der er dog en ting jeg vil ønske vi kan få styr på inden, hvilket børnehaven også har givet udtryk for. Jeg kan komme med det eksempel min mand fortalte i dag.

Hver morgen kl 9 har de samling i børnehaven. Denne dag havde pædagogen, da samling var slut sagt, at nu må alle de søde børn gå ind på stuerne. Alle børn, på nær min søn havde rejst sig og var gået. Da pædagogen sagde til min søn at han da også måtte gå svarede han; nej det må jeg ikke for jeg er ikke sød. Hun måtte sige det 3 gange og gå til og fra stuen for at opdage at han stadig sad der, inden hun sagde; gå nu ind på stuen.

Dette er noget vi genkender hjemmefra. Hvis f.eks. jeg har købt noget lækkert til drengene og de spørger hvorfor, og jeg svarer fordi I er så søde, så kan han finde på at sige; så må jeg ikke få ...

Annonce

... noget for jeg er ikke sød, og der er ikke noget der hjælper at sige til ham. Til sidst begynder han at græde, selvom vi mange gange siger til ham at vi elsker ham og hvor dejlig han er.

Jeg synes vi er gode til at anerkende ham, og støtte ham, så jeg forstår simpelthen ikke hvad det handler om.

Vi har tidligere haft succes med selvværdstræning (lydbøger) og opstart til håndbold. Og det har virkelig hjulpet meget på selvværdet, men stadig kører han det her "selvstraf" som vi kalder det min mand og jeg.

Min søn er en meget observerende og sensitiv dreng med fantastiske kreative evner, langt over hans alderstrin. Han er musikalsk og glad 99% af tiden.
Han har en lillebror på 3 år og 9 måneder, som han elsker (de slås dog en del.... mest for sjov).

Kan du sige noget klogt om hvad det er der får min søn til at opføre sig på denne selvdestruktive måde indimellem, og hvordan vi griber det an?

/S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor