Svar: Må man forskrække sit barn?

10. april 2013

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Qsinen

Tak for dit brev.

Jeg er helt enig med dig i at forskrækkelse på den måde, hvor barnet mærker en spænding i kroppen, en forventningens glæde og en efterfølgende kluk-latter er ikke skadeligt. Tværtimod nyder mange børn netop denne form for leg, de synes det er rigtig sjovt og en reaktion, der på den måde udløser latter og glæde skader ikke barnet.

Anderledes forholder det sig dog naturligvis, hvis barnet bliver rigtig bange, ked af det og græder ulykkeligt. Her skal man naturligvis ikke bevidst gøre barnet forskrækket og bange og sker det ubevidst, at barnet en dag bliver bange, så er det vigtigt, at man hurtigt beroliger, betrygger og trøster barnet, og hjælper barnet med at finde ro igen.

At kunne le og især at høre et lille barn le hjerteligt er noget af det bedste, og netop latteren og det at kunne lave sjov, er en af de kommunikationsredskaber, som barnet har - faktisk ofte før det ...

Annonce

... har et egentligt sprog. At lave sjov med sit barn, kilde sit barn og på den måde skabe en sjov situation sammen, er både naturligt og også vigtigt. Det er med til tidligt at lære barnet visse sociale kompetencer.

Når man som du gemmer sig og dukker frem med et smilende "bøøh" eller leger "borte-tit", hvor man gemmer sig bag sine hænder og kommer frem med et "bøøh", så er det rigtigt sjovt for barnet. Og samtidig er det en lille træning i at være adskilt fra mor og far. Barnet ler fordi det oplever en "tryg forskrækkelse" - det er lidt farligt når du siger "bøøh" og din dreng mærker gibbet i sig, men det kommer jo fra dig, som han er helt tryg ved, og han fornemmer derfor tydeligt, at der ikke er fare på færde. Han er helt tryg og synes det er sjovt på den måde at blive lidt forskrækket.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes roligt du kan lege denne form for leg, det er noget både du og han nyder:)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor