Svar: Må man forskrække sit barn?
10. april 2013
Alder:
16 mdr.
Kære Qsinen
Tak for dit brev.
Jeg er helt enig med dig i at forskrækkelse på den måde, hvor barnet mærker en spænding i kroppen, en forventningens glæde og en efterfølgende kluk-latter er ikke skadeligt. Tværtimod nyder mange børn netop denne form for leg, de synes det er rigtig sjovt og en reaktion, der på den måde udløser latter og glæde skader ikke barnet.
Anderledes forholder det sig dog naturligvis, hvis barnet bliver rigtig bange, ked af det og græder ulykkeligt. Her skal man naturligvis ikke bevidst gøre barnet forskrækket og bange og sker det ubevidst, at barnet en dag bliver bange, så er det vigtigt, at man hurtigt beroliger, betrygger og trøster barnet, og hjælper barnet med at finde ro igen.
At kunne le og især at høre et lille barn le hjerteligt er noget af det bedste, og netop latteren og det at kunne lave sjov, er en af de kommunikationsredskaber, som barnet har - faktisk ofte før det har et egentligt sprog. At lave sjov med sit barn, kilde sit barn og på den måde skabe en sjov situation sammen, er både naturligt og også vigtigt. Det er med til tidligt at lære barnet visse sociale kompetencer.
Når man som du gemmer sig og dukker frem med et smilende "bøøh" eller leger "borte-tit", hvor man gemmer sig bag sine hænder og kommer frem med et "bøøh", så er det rigtigt sjovt for barnet. Og samtidig er det en lille træning i at være adskilt fra mor og far. Barnet ler fordi det oplever en "tryg forskrækkelse" - det er lidt farligt når du siger "bøøh" og din dreng mærker gibbet i sig, men det kommer jo fra dig, som han er helt tryg ved, og han fornemmer derfor tydeligt, at der ikke er fare på færde. Han er helt tryg og synes det er sjovt på den måde at blive lidt forskrækket.
Jeg synes roligt du kan lege denne form for leg, det er noget både du og han nyder:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske