Brev:
Må man forskrække sit barn?
10. april 2013
Alder:
16 mdr.
Må man forskrække sit barn?
Hej Helen,
Er det egentlig skadeligt for barnet, at man forskrækker det? Hvad sker der indeni kroppen eller i tankerne hos barnet, når det bliver forskrækket?
For eksempel hvis man leger ”nu kommer jeg og fanger dig – muah-ha-ha-ha-haaaa” og så får han en kildetur, når man fanger ham. Eller hvis man gemmer sig og pludselig dukker op med et stort, ”smilende” ”BØØØHHH”, og kildetur igen.
Vores dreng hviner i fryd og kluk-griner, så for mig virker det som om, han nyder legen / forskrækkelsen. Så jeg leger af og til med ham på den måde, for jeg ELSKER at få ham til at grine af fryd. Men far er derimod af en helt anden mening – han tror, det er skadeligt for hjertet eller på anden vis er skadeligt for barnet.
Min tanke er, at forskrækker man barnet, så det bliver utryg, ked af det og græder, så er det selvfølgelig ikke sundt. Og forholdt det sig sådan hos os, så ville jeg jo slet ikke forskrække mit barn. Det er jo ikke sjovt. Men jeg kan ikke lige sætte mig ind i, hvorfor det skulle være decideret farligt at forskrække sit barn – på den gode måde.
Husker, at en sundhedsplejerske i forbindelse med en forældregruppe engang sagde til mig, at det var godt, jeg forskrækkede ham let. Dengang gav han et lille spjæt ved et lille bøh, og grinede også dengang bagefter. Hun mente, det ville styrke ham i det lange løb – så han ikke blev så nemt bange for pludselige, evt. højere lyde.
Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at skade mit barn – så hvad er rigtigt?
På forhånd tak for svar, og tak for en dejlig brevkasse :-)
Venlig hilsen
Qsinen