Svar: Gråd - sensitiv baby?
5. april 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Når man er så lille som jeres dreng er, så bliver man meget hurtigt fyldt med stimuli og nogle gange derfor lidt overstimuleret ... og det er som du skriver, rigtig fint at I netop forsøger at finde balancen hvor I pludrer med ham, leger med ham osv. og også giver ham pauser, når han viser behov for det.
Når I har øjenkontakt og pludrer med ham, så vil han kun kunne holde kontakten en vis rum tid, herefter vil han kikke væk. Han kikker måske ud til siden, han kikker måske ned, eller kikker op over jeres hoved. Og det skal han have lov til. Når han kikker væk, så har han brug for en pause og den pause giver I ham så. Når I så fornemmer at han atter er klar til kontakt, så pludrer I let med ham igen og han vil så søge jeres øjne, kikke efter hvor lyden af jeres stemme kommer fra og vil så være parat til at pludre lidt igen.
I skal også være opmærksomme på at børn i jeres drengs alder hører alt. Den evne du har til at lukke lyde ud, den evne har han ikke. Når du f.eks. hører radio, så kommer der et stykke musik som du synger med på, derefter kommer noget snak du ikke hører og det lukker du således fra, så kommer der noget nyt musik eller ny samtale, som interesserer dig og som du derfor igen hører. Og sådan er det ikke for jeres lille dreng - han hører det hele. Derfor kan det være en rigtig god idé at I i løbet af dagen prøver at skærme ham lidt for alle lyde, så han ikke bombarderes.
Det betyder ikke at han skal være i en "døv verden", men at I skal prøve ikke at have fjernsyn, radio og lignende kørende hele dagen. Ligesom det vil være godt at I ikke pludrer og snakker med ham, samtidig med at der er en masse baggrundsstøj. I må godt prøve at skabe lidt rolige stunder, hvor der ikke sker for meget lydmæssigt omkring ham. På samme måde vil det være rigtig fint at lade ham sove i soveværelset og ikke i stuen eller lade ham sove i barnevognen i haven i løbet af dagen :)
Ud over lyd, så skal I også tænke på lys og hvor meget han kikker på, oplever, ser. Hvis I tager ham med ud at handle, så bombarderes han naturligt af en masse lys, som han ikke er vant til - og igen skal han naturligt kunne komme med ud at handle, men nogle gange vil det være rigtig godt at han er i sin barnevogn, som skærmer ham eller at han hjemme, så ikke bombarderes med for meget lys, men måske med lidt mere dæmpet belysning ...
Dufte - det påvirker ham også. Han er naturligt mest tryg ved jer, han kender jeres favn, jeres duft og det er vigtigt og godt for ham at være hos jer forældre. Hvis han går fra arm til arm hos bedsteforældre, venner, fremmede mennesker, så kan det naturligt godt blive for meget for ham og han vil reagere med gråd. Nogle gange med det samme og andre gange med en forsinket reaktion, hvor han så græder mere om aftenen ...
Rigtig mange børn har i 2-3 måneders alderen en periode om aftenen, hvor de græder meget og virker helt utrøstelige. Det handler som regel om at børn netop i denne alder, begynder at have meget mere rumfornemmelse, de oplever verden større, begynder at være mere bevidste i deres opmærksomhed, genkender mor og far, om de er hjemme eller ude osv. og de har rigtig svært ved at kapere alle de indtryk de får.
Tit sker der det, at vi som forældre forsøger 117 ting i håb om at et eller andet får barnet til at holde op med at græde. Lægger barnet i liften, tager barnet op, over til mor, over til far, forsøger med brystet, forsøger med en rangle, går lidt rundt, tjekker bleen, forsøger igen med mad, forsøger med en sut, ned at ligge igen, tilbage til far, over til mor, forsøger med aktivitetsstativet, ligge selv osv. osv. Alt sammen naturligvis i håb om at et eller andet virker, at noget vil stoppe gråden.
Men det eneste vi gør er ofte at tilføre barnet endnu flere stimuli som faktisk er det barnet protesterer over ... Derfor er det vigtigt at vi hjælper barnet med at koble fra og det lyder netop som om at det netop virker hos jer. Når I tager ham op, går rundt med ham, stille og roligt, vugger ham blidt osv. Når I ikke kræver hans kontakt men bare giver ham lov til at være, så kobler han fra og falder til ro. Det virker.
Det ændrer sig naturligt stille og roligt hen af vejen. Jo ældre han bliver, jo bedre vil han også blive til at kunne kapere de forskellige stimuli han får :)
Jeg vil anbefale jer meget at læse to af mine bøger:
"Helens bog om dit barns udvikling". I den gennemgår jeg de første 3 år og beskriver, hvordan jeres dreng oplever verden og hvordan I kan hjælpe ham. Jeg prøver at sætte lidt af de ord på, som han naturligt ikke har - "hvad ville han fortælle jer, hvis han kunne" :)
"Helens bog om gråd og trøst". I den gennemgår jeg gråd og forskellige former for gråd de første 5 år og hvordan I kan trøste og berolige alt efter, hvad gråd der er tale om. I denne bog står også noget om de sensitive børn :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske