Svar: Skal vi sige farvel eller ej?
23. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvis jeres datter er vågen og far f.eks. skal på arbejde, så vil det være rigtig fint at sige farvel, kysse hende på kinden, vinke til hende - imens du så betrygger hende og forklarer at far går og kommer hjem igen. Hvis I har et vindue, hvor I kan se far fra, så må du gerne stille dig op og vinke i vinduet.
Hvis hun sover, så skal I ikke vække hende for at sige farvel - på den måde er det ikke vigtigt. Men, når hun er vågen og nogen kommer eller går, så er det naturligt at sige farvel eller sige hej.
I løbet af de næste par måneder, vil hun lære at vinke og det vil således være helt naturligt at hun er med til at vinke farvel, når nogen går.
Det er vigtigt at du i løbet af dagen taler med hende og sætter ord på nogle af de ting der sker. Det kan være lyden af en bil på vejen eller en hund der gør - "hov der var en hund, vov-vov sagde den" eller lignende, så du stille og roligt gør hende opmærksom på de lyde der er og hvad det er I hører. Du kan tænde for radioen og I hører musik og du kan se at hun lytter til det, måske rokker hun til rytmen og du bekræfter overfor hende "det er musik, musik".
Hvis du selv går fra hende kortvarigt, så er det en god idé at du sætter ord på og f.eks. siger "mor går lige ud med skraldeposen" - hun ved naturligt ikke hvad dette betyder, hun forstår ikke ordene, men hun lærer at når du siger sådan, så betyder det at du går, hun hører dine skridt, et klonk, skridt igen og så er du tilbage. Hun begynder således at kunne forholde sig til betydningen af det du siger og ved at hun ikke er alene og ikke skal være bange ...
Hun begynder altså nu at kunne kæde ord sammen med ting og personer. Hun vil f.eks. kikke efter far, hvis du taler om far. Og i løbet af de næste måneder vil hun forstå, hvad du vil have hende til, hvis du beder hende om at vinke, klappe osv.
Så ja - det er en god idé at I nu begynder at sige hej og farvel, når I kommer og når I går og sætter ord på dette, betrygger og beroliger hende :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske