Svar: Græder ved farvel i vuggestue
23. januar 2013
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Helene
Tak for dit brev :)
Mange børn vil i periode have svært ved at blive afleveret og de kan også i perioder have svært ved at blive hentet. De har svært ved at skifte situation.
Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver afleveret og også når man bliver hentet - og hos jer, er det altså lige nu svært at møde ind i institutionen.
Det bedste du kan gøre er at tage det så roligt som muligt. Din datter spejler sig i dig og hun fornemmer tydeligt hvis du har svært ved at aflevere hende. Jo mere roligt og naturligt du tager det, jo mere du signalerer at det er super og hun får en skøn da, jo lettere vil hun have ved at lade sig overgive til institutionen. Det er vigtigt at du kan rumme hendes følelser, hendes gråd og frustration. Det betyder at du kan holde ud at hun har det som hun har det, at du ikke forsøger at lave det om og at du ikke tager det personligt. Det er vigtigt at du viser hende, at du forstår det - men altså i en balance mellem at anerkende hendes følelser og også give hende det skub, der er nødvendigt, for at hun kan komme videre og igang med dagen. Det er altså vigtigt at du signalerer "det kommer til at gå super fint" og ikke signalerer "det er også svært". Håber du forstår hvad jeg mener.
Du skal prøve at vurdere, hvor hurtigt du skal gå. Nogle gange hjælper det at aflevere meget hurtigt, nærmest i favnen på en pædagog, der så tager over. Andre gange hjælper det at blive lidt i institutionen, være der imens overtøjet hænges på knagen, hjemmeskoene kommer på, madpakken lægges i køleskab og hun kommer igang med en leg. Nogle gange kan løsningen være at aflevere hende så tidligt, at hun spiser morgenmad i institutionen, fordi hun så har noget at tage sig til, når hun kommer. Hun kan sætte sig ved bordet, pædagogen hælder havregrynene op og hun er med det samme igang - hvis hun kommer sent, og flere børn er igang med at lege, så kan det nogle gange være sværere at finde ud af hvad man skal og det kan gøre at afleveringen og det at sige farvel til dig bliver sværere.
Nogle gange hjælper det også at dele "farvel" op i to omgange, så du ret hurtigt siger farvel inde i institutionen, men hvor hun så stiller sig i et vindue og du går så udenfor og om til ruden og vinker farvel, hvorefter du så går.
Du kan overveje om du skal aflevere hende eller lillesøster først. Det lyder som om at de dage, hvor samme pædagog, som begge piger er glade for, er der, fungerer det godt at aflevere dem samtidig hos hende - og du skal naturligvis benytte dig af dette. Men de dage, hvor det ikke kan lade sig gøre, må du prøve at vurdere, hvordan rytmen vil være bedst.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske