Svar: Græder ved farvel i vuggestue

23. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Helene

Tak for dit brev :)

Mange børn vil i periode have svært ved at blive afleveret og de kan også i perioder have svært ved at blive hentet. De har svært ved at skifte situation.

Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.

Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver afleveret og også når man bliver hentet - og hos jer, er det altså lige nu svært at møde ind i institutionen.

Det bedste du kan gøre er at tage det så roligt som muligt. Din datter spejler sig i dig og hun fornemmer tydeligt hvis du har svært ved at aflevere hende. Jo mere roligt og naturligt du tager det, jo mere du signalerer at det er super og hun får en skøn da, jo lettere vil hun have ved at lade sig overgive til institutionen. Det er vigtigt at du kan rumme hendes følelser, hendes gråd og frustration. Det betyder at du kan holde ud at hun har det som hun har det, at du ikke forsøger at lave det om og at du ikke tager det personligt. Det er vigtigt at du viser hende, at du forstår det - men altså i en balance mellem at anerkende hendes følelser og også give hende det skub, der er nødvendigt, for at hun kan komme ...

Annonce

... videre og igang med dagen. Det er altså vigtigt at du signalerer "det kommer til at gå super fint" og ikke signalerer "det er også svært". Håber du forstår hvad jeg mener.

Du skal prøve at vurdere, hvor hurtigt du skal gå. Nogle gange hjælper det at aflevere meget hurtigt, nærmest i favnen på en pædagog, der så tager over. Andre gange hjælper det at blive lidt i institutionen, være der imens overtøjet hænges på knagen, hjemmeskoene kommer på, madpakken lægges i køleskab og hun kommer igang med en leg. Nogle gange kan løsningen være at aflevere hende så tidligt, at hun spiser morgenmad i institutionen, fordi hun så har noget at tage sig til, når hun kommer. Hun kan sætte sig ved bordet, pædagogen hælder havregrynene op og hun er med det samme igang - hvis hun kommer sent, og flere børn er igang med at lege, så kan det nogle gange være sværere at finde ud af hvad man skal og det kan gøre at afleveringen og det at sige farvel til dig bliver sværere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange hjælper det også at dele "farvel" op i to omgange, så du ret hurtigt siger farvel inde i institutionen, men hvor hun så stiller sig i et vindue og du går så udenfor og om til ruden og vinker farvel, hvorefter du så går.

Du kan overveje om du skal aflevere hende eller lillesøster først. Det lyder som om at de dage, hvor samme pædagog, som begge piger er glade for, er der, fungerer det godt at aflevere dem samtidig hos hende - og du skal naturligvis benytte dig af dette. Men de dage, hvor det ikke kan lade sig gøre, må du prøve at vurdere, hvordan rytmen vil være bedst.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor