2 børn der skal falde i søvn selv

23. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

2 børn der skal falde i søvn selv

Hej Helen,

Nu har jeg altså brug for et råd, et spark eller et eller andet...

Jeg har A (4½ år) og S (2,2 år).
Begge sover inde hos mig, hvilket jeg har det fint med. S har altid gjort det, A i 2 år cirka.

Jeg er for et par måneder siden gået fra deres far (helt fredeligt), men der har jo alligevel været nogle store ændringer i deres liv - vi er flyttet, de er begyndt i nye institutioner osv. Som sagt synes jeg, det er helt i orden, at vi alle sover sammen, men dog kunne jeg godt tænke mig, hvis de faldt i søvn selv (dette er specielt S, da A godt kan). Som det er lige nu, ligger jeg og synger ham i søvn, mens han ligger klinet ind til mig og putter. Hvis han kan mærke, at jeg er ved at sætte mig op, tager han sin arm rundt om mig og prøver at holde mig nede. Stopper jeg med at synge, begynder han at græde og siger: "Syng mor, syng".

Han har altid haft brug for tryghed og nærhed, og oveni det hele, er han i øjeblikket bange for alle de krokodiller, som er nede på gulvet.
Fordi han vil have mig lige ved siden af, har det ikke virket bare at være i rummet, og ...

Annonce

... samtidig bliver jeg jo nødt til at tænke på A, som gerne vil sove, og som han helst ikke skal forstyrre alt for meget/vække. Hun vil i og for sig gerne sove i sin egen seng, men hun tør ikke alene - hun vil gerne sove sammen med S, men det vil han ikke.

På sigt er det selvfølgelig meningen, at de skal sove på deres respektive værelser, men qua de store ændringer, de har været igennem, synes jeg, det er helt i orden, hvis de gerne vil sove inde hos mig.

De er i sengen kvart i otte-otte, så læser vi godnathistorie og så synger jeg til S sover - omkring kvart i ni-ni.

S sover lur i hverdagene i vuggestuen, men ikke længere i weekenderne, hvor han er meget lettere at putte om aftenen, fordi han er så træt - til gengæld er han også træt og utidig sidst på eftermiddagen/aftenen, men det tager jeg gerne med - så sidder han i en halv times tid med sin sut og sin dyne og slapper lidt af. - Det kan han jo ikke så godt i vuggestuen, derfor synes jeg, at han skal have lov til at sove dér.

Hvordan får jeg S til at finde ro selv, så jeg ikke skal bruge op til en time på at putte?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder