Brev:
2 børn der skal falde i søvn selv
23. januar 2013
Alder:
2 år, 2 mdr.
2 børn der skal falde i søvn selv
Hej Helen,
Nu har jeg altså brug for et råd, et spark eller et eller andet...
Jeg har A (4½ år) og S (2,2 år).
Begge sover inde hos mig, hvilket jeg har det fint med. S har altid gjort det, A i 2 år cirka.
Jeg er for et par måneder siden gået fra deres far (helt fredeligt), men der har jo alligevel været nogle store ændringer i deres liv - vi er flyttet, de er begyndt i nye institutioner osv. Som sagt synes jeg, det er helt i orden, at vi alle sover sammen, men dog kunne jeg godt tænke mig, hvis de faldt i søvn selv (dette er specielt S, da A godt kan). Som det er lige nu, ligger jeg og synger ham i søvn, mens han ligger klinet ind til mig og putter. Hvis han kan mærke, at jeg er ved at sætte mig op, tager han sin arm rundt om mig og prøver at holde mig nede. Stopper jeg med at synge, begynder han at græde og siger: "Syng mor, syng".
Han har altid haft brug for tryghed og nærhed, og oveni det hele, er han i øjeblikket bange for alle de krokodiller, som er nede på gulvet.
Fordi han vil have mig lige ved siden af, har det ikke virket bare at være i rummet, og samtidig bliver jeg jo nødt til at tænke på A, som gerne vil sove, og som han helst ikke skal forstyrre alt for meget/vække. Hun vil i og for sig gerne sove i sin egen seng, men hun tør ikke alene - hun vil gerne sove sammen med S, men det vil han ikke.
På sigt er det selvfølgelig meningen, at de skal sove på deres respektive værelser, men qua de store ændringer, de har været igennem, synes jeg, det er helt i orden, hvis de gerne vil sove inde hos mig.
De er i sengen kvart i otte-otte, så læser vi godnathistorie og så synger jeg til S sover - omkring kvart i ni-ni.
S sover lur i hverdagene i vuggestuen, men ikke længere i weekenderne, hvor han er meget lettere at putte om aftenen, fordi han er så træt - til gengæld er han også træt og utidig sidst på eftermiddagen/aftenen, men det tager jeg gerne med - så sidder han i en halv times tid med sin sut og sin dyne og slapper lidt af. - Det kan han jo ikke så godt i vuggestuen, derfor synes jeg, at han skal have lov til at sove dér.
Hvordan får jeg S til at finde ro selv, så jeg ikke skal bruge op til en time på at putte?
Hilsen