Brev:
Græder ved farvel i vuggestue
23. januar 2013
Alder:
2 år, 9 mdr.
Græder ved farvel i vuggestue
Kære Helen
Vores dejlige ældste datter Marie nærmer sig nu 2,9 og dermed også start i børnehave.
Vores datter har indtil nu gået i vuggestue i en integreret institutuion, dvs hun fortsætter i børnehave samme sted her pr. 1. feb.
Grunden til jeg skriver til dig er, at hun har meget svært ved at sige farvel til mig, når jeg afleverer hende.
Sådan har det været i meget lang tid. Hun græder og er ked af det. Jeg forsøger altid at have god tid til aflevering, så det ikke bliver en stresset morgen og farvel. Jeg har forsøgt at starte med at læse en bog henne i vuggestuen, sætte hende i gang med at lege. Og er egentlig god til at gå med det samme når vi har sagt farvel. Det bliver ikke trukket i langdrag.
Der har været en del personalerokering på hendes stue, og det har været tydeligt at mærke at det har hun haft svært ved at klare. På samme måde var det tidligere også vanskeligt for hende, når der kom et nyt barn ind på stuen. Den pædagog som hun følte sig tryg ved blev desværre pr. 1. aug. flyttet til en anden stue. Det gjorde bestemt ikke situationen bedre.
Vores lillesøster er pr. 1. sept startet i samme vuggestue, dog på en anden stue, ved den pædagog som den Marie er så glad for. Den pædagog har været helt fantastisk til at lade begge piger blive afleveret sammen hos hende, og de dage går det rigtig godt med aflevering. Der er slet ingen tvivl om at der føler hun sig tryg. Jeg får altid af vide når jeg afleverer hende på hendes egen stue, at hun hurtigt holder op med at græde, og jeg henter altid et glad barn igen. Hun er yderst velfungerende, taler godt og fungerer rigtig godt sammen med alle børn i vuggestuen. Vi taler altid om deres dag i vuggestuen. Hun er glad og fortæller vidt og bredt.
Jeg er simpelthen i syv sind om hvordan jeg skal ændre hele farvelsituationen så hun trives med det.
Nu skal hun snart starte i børnehave, er lidt bekymret for hvordan det hele skal gå. Man ønsker jo som forældre at have glade og velfungerende børn.
Har du et godt råd til, hvordan vi kan få bedre farvel?
Kærlig hilsen
Helene