Græder ved farvel i vuggestue

23. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Græder ved farvel i vuggestue

Kære Helen

Vores dejlige ældste datter Marie nærmer sig nu 2,9 og dermed også start i børnehave.

Vores datter har indtil nu gået i vuggestue i en integreret institutuion, dvs hun fortsætter i børnehave samme sted her pr. 1. feb.

Grunden til jeg skriver til dig er, at hun har meget svært ved at sige farvel til mig, når jeg afleverer hende.
Sådan har det været i meget lang tid. Hun græder og er ked af det. Jeg forsøger altid at have god tid til aflevering, så det ikke bliver en stresset morgen og farvel. Jeg har forsøgt at starte med at læse en bog henne i vuggestuen, sætte hende i gang med at lege. Og er egentlig god til at gå med det samme når vi har sagt farvel. Det bliver ikke trukket i langdrag.

Der har været en del personalerokering på hendes stue, og det har været tydeligt at mærke at det har hun haft svært ved at klare. På samme måde var det tidligere også vanskeligt for hende, når der kom et nyt barn ind på stuen. Den pædagog som hun følte sig tryg ved blev desværre pr. 1. aug. flyttet til en anden ...

Annonce

... stue. Det gjorde bestemt ikke situationen bedre.

Vores lillesøster er pr. 1. sept startet i samme vuggestue, dog på en anden stue, ved den pædagog som den Marie er så glad for. Den pædagog har været helt fantastisk til at lade begge piger blive afleveret sammen hos hende, og de dage går det rigtig godt med aflevering. Der er slet ingen tvivl om at der føler hun sig tryg. Jeg får altid af vide når jeg afleverer hende på hendes egen stue, at hun hurtigt holder op med at græde, og jeg henter altid et glad barn igen. Hun er yderst velfungerende, taler godt og fungerer rigtig godt sammen med alle børn i vuggestuen. Vi taler altid om deres dag i vuggestuen. Hun er glad og fortæller vidt og bredt.

Jeg er simpelthen i syv sind om hvordan jeg skal ændre hele farvelsituationen så hun trives med det.

Nu skal hun snart starte i børnehave, er lidt bekymret for hvordan det hele skal gå. Man ønsker jo som forældre at have glade og velfungerende børn.

Har du et godt råd til, hvordan vi kan få bedre farvel?

Kærlig hilsen
Helene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor