Svar: Skal vi skærme vores datter?
10. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære bekymrede mor
Dejligt at du kan bruge mine svar - tak :)
Med den alder din datter har nu, så observerer hun meget mere bevidst, hvad der foregår omkring hende. Hun opfatter rummet hun er i på en anden måde, følger med i om nogen bevæger sig rundt i rummet, hun registrerer også om hun er hjemme eller ude og hun kan se længere. Hun har også en bevidsthed om hvem du er i forhold til andre, hun kender forskel på mor og på andre der holder hende og hun skelner tydeligt om hun i er din favn eller hos en anden.
Netop med den alder hun har nu så oplever mange forældre, at deres børn virker ekstra søgende, og klyngende. Nogle børn græder utrøsteligt, når andre henvender sig til dem, prøver at holde dem eller bare kikker på dem - man kan sige at der allerede i 4-5 måneders alderen kommer første tegn på separationsangst, som dog rigtigt viser sig i 8-9 måneders alderen.
Dertil kommer at din datter sandsynligvis er lidt lydfølsom, fordi hun er født lidt før tid. Det er naturligt overvældede for hende, når I er mange sammen og hun har sandsynligvis et lidt umodent sanseapparat. Det betyder at hun meget let bliver overstimuleret - måske både hvad angår lyde, men måske også hvad angår dufte eller andre stimuli og dette er naturligt forhøjet, når I er mange samlet.
Jeg synes det vil være rigtig ærgerligt, hvis du går ud af mødregruppen. Det vil være rart for dig at være der på sigt og have et fællesskab med andre mødre. Når I er sammen med andre, så vil det være en rigtig god idé at din datter så vidt muligt er hos dig. Jo mere hun er i din favn, jo tryggere vil hun være. Det vil også være helt fint, hvis du kan lade hende sove ude i barnevognen. Hun behøver ikke komme ind og være sammen med de andre, hvis hun sover, så skal hun bare sove. Du skal således ikke føle dig forpligtet til at hente hende eller vække hende, fordi nogen vil snakke med hende - hun skal bare have lov at være.
Giv også dig selv lov til at afkorte tiden i mødregruppen. Vær ærlig og sig at det er svært for dig at være der, når lillepigen græder og er så lydfølsom, og at du derfor ikke bliver så længe. Det er okay. Det skal være okay, hvis ikke der er lydhørhed og forståelse for det, så er det ikke en god mødregruppe ...
På samme måde skal du ikke lade hende gå fra arm til arm, fordi andre f.eks. venner, bedsteforældre eller lignende vil pludre med hende, holde hende osv. Det har hun ikke brug for lige nu og er der for meget uro omkring hende, så går det sandsynligvis fint lige i situationen, men derefter er hun ked af det. Og det ved du, du kender hende bedst og derfor er du nødt til at sige fra på hendes vegne. Og ja - så vil der altid være nogen som siger "du siger at hun græder meget, men det gør hun da ikke, hun tager det så fint, se engang" eller lignende - og hun græder jo ikke der, hun græder først bagefter. Og så må du bare holde fast i at du ved at det bliver for meget for hende og derfor er det kun dig, der holder hende lige nu.
Dagpleje anbefales ofte til børn født for tidligt. Der er tale om færre børn og dermed mindre støj og ofte også mindre risiko for smitte med diverse sygdomme ... Det kan på den måde være et lidt mere beskyttet miljø. Om dagpleje eller vuggestue er det bedste for jer og jeres datter er meget svært at svare på, for mange faktorer spiller ind på dette valg ... Der er mange fordele ved dagpleje, men der er bestemt også mange fordele ved vuggestue :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske