Skal vi skærme vores datter?

10. januar 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Skal vi skærme vores datter?

Kære Helen.

Jeg er bare så glad for alle dine råd. De hjælper gevaldigt og gør mig så glad.
Min datter er som skrevet før født knap 4 uger for tidligt, og jeg ved ikke, om det er derfor, hun reagerer, som hun gør.

Vi kan sagtens have besøg af mange mennesker, uden vi kan mærke noget på hende. Så længe der er nogenlunde ro. Og det samme når vi er ude. Desværre er det bare sådan, at hvis hendes fætre eller kusiner (som er 2 og 6) er på besøg, så bliver hun helt ulykkelig. De er selvfølgelig vilde med deres lille kusine og hopper rundt, vil sidde med hende, synger og danser. Det kan hun bare slet ikke klare alle de indtryk.

Desværre gør det samme sig gældende, når vi er i mødregruppe. Hvis samtlige 5 babyer er inde på samme tid, så skriger hun og er helt utrøstelig. Hun kan slet ikke klare larm, støj og uro. Derfor er det ikke længere rart ...

Annonce

... for mig at komme i gruppen, selvom jeg nyder de andre mødres selskab. Flere af babyerne i gruppen er kommet i en alder, hvor det er sjovt at skrige. De andre babyer i gruppen lader sig ikke påvirke af det, men min datter begynder at ryste og græde helt utrøsteligt. Bagefter bruger jeg lang tid på at få hende til at sove og resten af dagen er hun helt anderledes utryg og ked, og hun vil faktisk heller ikke spise. Det er som om, at det er alt for meget for hende, når der er larm og for mange børn. Det er jeg ked af, for vil jo heller ikke isolere os fuldstændig.

Burde vi blive hjemme fra mødregruppe? Eller skal hun vænnes til de mange indtryk?
Vi havde egentlig planlagt, at hun skulle i vuggestue, men jeg er blevet i tvivl, om det er bedre med dagpleje, nu hvor hun reagerer på indtryk som hun gør. Hvad tænker du?

Mange hilsner
den bekymrede mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor