Brev:
Skal vi skærme vores datter?
10. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Skal vi skærme vores datter?
Kære Helen.
Jeg er bare så glad for alle dine råd. De hjælper gevaldigt og gør mig så glad.
Min datter er som skrevet før født knap 4 uger for tidligt, og jeg ved ikke, om det er derfor, hun reagerer, som hun gør.
Vi kan sagtens have besøg af mange mennesker, uden vi kan mærke noget på hende. Så længe der er nogenlunde ro. Og det samme når vi er ude. Desværre er det bare sådan, at hvis hendes fætre eller kusiner (som er 2 og 6) er på besøg, så bliver hun helt ulykkelig. De er selvfølgelig vilde med deres lille kusine og hopper rundt, vil sidde med hende, synger og danser. Det kan hun bare slet ikke klare alle de indtryk.
Desværre gør det samme sig gældende, når vi er i mødregruppe. Hvis samtlige 5 babyer er inde på samme tid, så skriger hun og er helt utrøstelig. Hun kan slet ikke klare larm, støj og uro. Derfor er det ikke længere rart for mig at komme i gruppen, selvom jeg nyder de andre mødres selskab. Flere af babyerne i gruppen er kommet i en alder, hvor det er sjovt at skrige. De andre babyer i gruppen lader sig ikke påvirke af det, men min datter begynder at ryste og græde helt utrøsteligt. Bagefter bruger jeg lang tid på at få hende til at sove og resten af dagen er hun helt anderledes utryg og ked, og hun vil faktisk heller ikke spise. Det er som om, at det er alt for meget for hende, når der er larm og for mange børn. Det er jeg ked af, for vil jo heller ikke isolere os fuldstændig.
Burde vi blive hjemme fra mødregruppe? Eller skal hun vænnes til de mange indtryk?
Vi havde egentlig planlagt, at hun skulle i vuggestue, men jeg er blevet i tvivl, om det er bedre med dagpleje, nu hvor hun reagerer på indtryk som hun gør. Hvad tænker du?
Mange hilsner
den bekymrede mor.