Svar: Drikke af kop
11. december 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Winnie
Tak for dit brev :)
Det er helt fint at du har givet din datter en tudkop, så hun på den måde lærer at drikke. Du må stadig gerne forsøge med et lille glas, som passer til hende mund, hvor du hjælper hende, men hun må også gerne forsøge sig med tudkoppen.
Det kan her være en rigtig god idé at vælge en tudkop med to hanke. Det er vigtigt at du lærer hende at drikke med begge hænder og du kan godt lære hende en lille besked som "to hænder skat, to hænder", så hun på den måde lærer at bruge begge hænder, når hun løfter koppen op til munden.
Det vil også være en rigtig god idé at vælge en gammeldags tudkop, hvor der ikke er modstand, når koppen tippes, men som er let at drikke af. Det skal altså ikke være en "drypfri" kop.
Og så vil det være en god idé at vælge en type, hvor tuden kan tages af, og hvor koppen er en almindelig kop under, så når hun har lært sig teknikken og kan løfte koppen op, drikke ved at holde med begge hænder og på den måde har styr på det, så fjerner du låget og hun lærer at drikke uden tud ...
I min bog "Helens bog om børn og mad", som jeg ved du har, kan du finde et billede af, hvad type kop jeg mener. Se f.eks. side 16 :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske