Putning - 6 mdr.

11. december 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Putning - 6 mdr.

Hej Helen

Jeg har nu læst en masse breve, din sove bog og set din sove dvd - og læst nogle andre bøger om børn og søvn... Desværre er jeg ikke mindre ved at rive håret af mig selv af frustration!!

Min datter er 6 mdr. og et par dage. Hun har siden fødslen sovet inderst i vores seng og vi har ikke noget ønske om at hun skal sove i sin egen seng. Hun er altid blevet ammet i sengen og så lagt på sin plads, hvorefter jeg har lullet hende med en hånd på maven eller holdt i hånden etc.

Da hun var ca. 4 - 4 1/2 måned blev vi begge meget syge, med høj feber og det stod faktisk på længe inden jeg fik pencillin og endelig blev rask efter et par uger - i disse uger fik jeg på en eller anden måde ødelagt den gode soverutine og derefter har hun kun kunne falde i søvn i mine arme - helst ammende... Altså hun slipper som regel brystet og lægger sig til at sove i mine arme, men det er et sats at lægge hende, da hun ofte bliver spilvågen af det - dog nemmere ved formiddagslur end om aftenen.

Jeg snakkede med vores sundhedsplejerske om det og hun sagde at jeg død og pine skulle have adskilt amning og søvn og at jeg derfor skal amme i stuen og derefter gå ind i sengen og putte hende. Det har jeg så forsøgt de sidste uger - de to første dage tog det ca. 1 1/2 time med gråd før hun puttede sig - i mine arme. De næste dage tog det ca. 10 - 20 min. både til formiddag og aften og jeg troede lykken var gjort :)

Det holdt desværre kun nogle dage og nu er det bare helvede! Det er lettere om formiddagen end om aftenen - men det er hver gang med gråd. Flere har sagt at hvis jeg bare lader hende græde, så falder hun i søvn efter 40 min's tid og så lærer hun det! Men min datter fungerer altså ikke sådan - hun græder ikke hvis jeg lægger hende fra mig, så ligger hun bare og holder fest og leger men hvis jeg har hende i armene og luller, så skriger hun! I timer - det tager 2 - 4 timer og ender med at hun falder i søvn ulykkelig i mine arme, mens jeg luller voldsomt - og det er vel bare at erstatte en uheldig vane med en der er lige så uheldig og ganske ubehagelig for os begge??

Hun elsker at være hos sin far og han kan sagtens trøste hende ellers - men han har ikke en chance med putning! Det er jo nok vores egen skyld, men fordi hun aldrig har taget hverken sut eller flaske, så har det været mig med brysterne, der har puttet altid - og også kun mig der har taget hende om natten, også fordi han arbejder rigtig meget. Men det ville være dejligt med noget aflastning i de her timelange grådsessioner og han har 3 mdr. barsel med hende fra 1. feb. så hun skal jo lære at putte med ham - men når han forsøger nu, så ...

Annonce

... græder hun som pisket - meget værre end hos mig, hvor det mere er en irriteret gråd blandet med ulykkelighed :(

Jeg har læst i et af dine andre svar at det kan være bedre at amme der hvor hun skal sove, så alt det hyggelige ikke er slut når man bliver lagt i seng og det giver rigtig god mening for mig, men er jo stik mod det min sundhedsplejerske siger - og så ved jeg ikke hvordan jeg skal gøre i stedet? For det var jo det jeg gjorde før - altså ammede i sengen og puttede hende når hun næsten sov - eller sov helt, dog er hun aldrig vågnet grædende eller den slags... Måske fordi vores 2 vær. lejlighed er så lille, at hun altid kan høre os alligevel..? :)

Bonus info ;)

Hun bliver ikke overtræt og pyldret som de fleste - hun kan sagtens være glad og vågen sammen med os til 22 - 23 tiden og så sover hun bare til kl. 9.30 - 10 i stedet, hvilket jo har været fint nok men det skal jo ikke fortsætte, da vi har en helt almindelig dagsrytme og hun skal lære at komme i seng ved 19 - 20 tiden - og der er hun også træt - og jeg var lige så glad for at få en lille smule aften for mig selv - og min kæreste :)

Vi bor i en lille lejlighed, så hun kommer ikke ud og ligge andet end til middagsluren, hvor jeg går en lang lur med hende. Vi overvejer dog meget på en altan barnevogn - men det hjælper jo ikke om aftenen, som er det primære problem.

Nogle dage sover hun den der halve time sidst på eftermiddagen - og den lur tager hun ofte i mine arme ved brystet, i sofaen mens jeg lige ser en serie eller nyhederne og slapper af. En sjælden gang imellem sover vi også sammen på sofaen i en af de andre lure - jeg ville ønske jeg altid kunne sove sammen med hende, for det er så hyggeligt, men så når jeg jo aldrig at komme i bad, være huslig, klippe negle etc. :) Men kan den slags ødelægge noget ved alle de andre lure?

Der står jo så meget om rutiner alle vegne og jeg er nok ikke helt så god til rutiner, som jeg troede... Men vi har en bestemt sovebamse, som kun er inde i sengen, 2 - 3 bestemte sange jeg kun synger når hun skal sove om aftenen - indimellem har vi også læst i en bog som kun ligger inde ved sengen men ikke altid, da hun ikke virker særlig interesseret.

Når hun endelig falder i søvn er hun som regel ret god til at sove og vågner kun som hun skal for at få mad - hvilket selvfølgelig snart skal sættes ned om natten, men er altså oftest ikke noget problem.

Håber du har et bud på hvad jeg skal stille op med det hele inden jeg bliver helt vanvittig... Ser i hvertfald meget frem til at læse et svar der passer specifikt på min families situation :)

På forhånd tak for hjælpen
Frustreret og meget træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor