Svar: Sut
3. december 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre at I nu har fået en fysioterapeut koblet på. Det lyder som om at hun går aktivt ind i tingene og kan og gerne vil hjælpe jeres dreng:)
Med hensyn til sutten, så har du naturligvis ret i at det ville være rigtig godt, hvis brugen af den kunne minimeres, så han kun havde den, når han skulle sove. Lige nu lyder han dog meget opmærksom på sutten og til at have tydeligt brug for den og jeg tænker, at hvis I fjerner den eller nægter ham at få den, så vil behovet for den og trangen til den sandsynligvis blive større.
Du fortæller jo at hvis pædagogerne giver ham den i vuggestuen, så falder han til ro, bruger den i ½ times tid og herefter er han så parat til at lægge den fra sig og komme videre - og jeg synes derfor at han lige nu skal have lov til at have sin sut. Jo mere fleksible I er omkring sutten, jo færre regler der er, jo mere naturligt det er for ham at få den - jo lettere det er - jo mere vil fokus sandsynligvis også komme væk fra sutten, roen vil falde over ham og han vil stille og roligt igen blive klar til at undvære sutten.
Jeg tænker derfor at I lige nu skal lade ham have den og ikke stille for mange krav omkring den. Og stille og roligt, når der atter er ro på og han virker mere parat, måske i det nye år, så kan I begynde at stille lidt krav som "du skal tage sutten ud, ellers kan jeg ikke høre hvad du siger" eller "nu lægger du sutten der, så ligger den der indtil du skal sove" eller lignende. Så han netop ikke kommer til at rende med den i munden hele tiden.
Du kan overveje om en putttebamse ville være godt for ham - meget gerne selv tage ham med ud og vælge en og så bruge den fast sammen med sutten. Stille og roligt vil bamsen så kunne tage over og brugen af sutten blive mindre og mindre ...
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske