Svar: Sut

3. december 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre at I nu har fået en fysioterapeut koblet på. Det lyder som om at hun går aktivt ind i tingene og kan og gerne vil hjælpe jeres dreng:)

Med hensyn til sutten, så har du naturligvis ret i at det ville være rigtig godt, hvis brugen af den kunne minimeres, så han kun havde den, når han skulle sove. Lige nu lyder han dog meget opmærksom på sutten og til at have tydeligt brug for den og jeg tænker, at hvis I fjerner den eller nægter ham at få den, så vil behovet for den og trangen til den sandsynligvis blive større.

Du fortæller jo at hvis pædagogerne giver ham den i vuggestuen, så falder han til ro, bruger den i ½ times tid og herefter er han så parat til at lægge den fra sig og komme videre - og jeg synes derfor at han lige nu skal have lov til at have sin sut. Jo mere fleksible I er omkring sutten, jo færre regler der er, jo mere naturligt det er for ham at få ...

Annonce

... den - jo lettere det er - jo mere vil fokus sandsynligvis også komme væk fra sutten, roen vil falde over ham og han vil stille og roligt igen blive klar til at undvære sutten.

Jeg tænker derfor at I lige nu skal lade ham have den og ikke stille for mange krav omkring den. Og stille og roligt, når der atter er ro på og han virker mere parat, måske i det nye år, så kan I begynde at stille lidt krav som "du skal tage sutten ud, ellers kan jeg ikke høre hvad du siger" eller "nu lægger du sutten der, så ligger den der indtil du skal sove" eller lignende. Så han netop ikke kommer til at rende med den i munden hele tiden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan overveje om en putttebamse ville være godt for ham - meget gerne selv tage ham med ud og vælge en og så bruge den fast sammen med sutten. Stille og roligt vil bamsen så kunne tage over og brugen af sutten blive mindre og mindre ...

Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor