Brev:
Sut
3. december 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Sut
Hej Helen!
Tak for dit svar vedr Marcus og hans sensitivitet. Jeg har nu fået fys og har udfyldt et sensorisk skema som jeg afventer opfølgning på. Hun kunne allerede se at der var noget at arbejde på, men en egentlig plan kommer senere, når hun også har fulgt ham lidt i vuggestuen.
Mit spørgsmål omhandler hans brug af sut som pludselig er eskaleret på det sidste. Det har altid været sådan at han kun har haft sut når han skal sove eller, når han kører bil. Vi har altid været af den holdning, at han ikke skal rende rundt, som mange børn gør, men en sut i mundvigen 24/7. Nu her hvor han har det lidt svært i forhold til at være så sensitiv er det ligesom eskaleret med efterspørgslen på sutten.
Han bliver meget ulykkelig når jeg siger at han kun skal have sut når han skal sove, og det kan stå på LÆNGE. I vuggetuen har han det også meget svært i øjeblikket når vi kommer, hvor han er meget ked af det og frustreret. Her er pædagogerne begyndt at tilbyde ham at de henter sutten når jeg går og så bliver han selvfølgelig glad og har den i en halv times tid og ligger den herefter frivilligt. Tror du at han kan være så udregnende, at han ved at skrig og skrål ved aflevering udløser sut??
Problemet er at han spørger efter sin "fut" hele tiden og vi har mange konflikter omkring den i løbet af dagen. Det er nået så vidt at han går på værelset og nupper den ud af sengen og sidder der for at "få lov i fred".
Mit dilemma er at jeg godt ved at han er meget sensitiv og også har det svært i øjeblikket hvorfor han selvfølgelig har brug for den trøst sutten giver ham. Samtidig har jeg også i mende at han er 2, 3 år og faktisk snart skal trappe ud af den igen. Synes du at jeg skal lade ham tvivlen komme ham til gode og give ham den så lidt jeg nu kan eller skal jeg holde fast i at han kun har den når han sover eller kører bil?
Vil ham jo det bedste og har han virkelig brug for den så skal han da også have den, men jeg vil bare ikke have at det bare er en vane.
God jul