Sut

3. december 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Sut

Hej Helen!

Tak for dit svar vedr Marcus og hans sensitivitet. Jeg har nu fået fys og har udfyldt et sensorisk skema som jeg afventer opfølgning på. Hun kunne allerede se at der var noget at arbejde på, men en egentlig plan kommer senere, når hun også har fulgt ham lidt i vuggestuen.

Mit spørgsmål omhandler hans brug af sut som pludselig er eskaleret på det sidste. Det har altid været sådan at han kun har haft sut når han skal sove eller, når han kører bil. Vi har altid været af den holdning, at han ikke skal rende rundt, som mange børn gør, men en sut i mundvigen 24/7. Nu her hvor han har det lidt svært i forhold til at være så sensitiv er det ligesom eskaleret med efterspørgslen på sutten.

Han bliver meget ulykkelig når jeg siger at han kun skal have sut når han skal sove, og det kan stå på LÆNGE. I vuggetuen har han det også meget svært i øjeblikket når vi kommer, hvor han er meget ked af det og frustreret. Her er pædagogerne begyndt at tilbyde ham at de henter sutten når ...

Annonce

... jeg går og så bliver han selvfølgelig glad og har den i en halv times tid og ligger den herefter frivilligt. Tror du at han kan være så udregnende, at han ved at skrig og skrål ved aflevering udløser sut??

Problemet er at han spørger efter sin "fut" hele tiden og vi har mange konflikter omkring den i løbet af dagen. Det er nået så vidt at han går på værelset og nupper den ud af sengen og sidder der for at "få lov i fred".

Mit dilemma er at jeg godt ved at han er meget sensitiv og også har det svært i øjeblikket hvorfor han selvfølgelig har brug for den trøst sutten giver ham. Samtidig har jeg også i mende at han er 2, 3 år og faktisk snart skal trappe ud af den igen. Synes du at jeg skal lade ham tvivlen komme ham til gode og give ham den så lidt jeg nu kan eller skal jeg holde fast i at han kun har den når han sover eller kører bil?

Vil ham jo det bedste og har han virkelig brug for den så skal han da også have den, men jeg vil bare ikke have at det bare er en vane.

God jul

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre