Svar: Hvornår kan man begynde at rette på babys opførsel?
30. november 2012
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er ganske rigtigt at jeres datter lige nu ofte kommer til at hive jer i håret, tager fat i tøj, slår, kradser eller lignende - ikke for at gøre jer ondt, gøre jer kede af det eller i nogen ond mening, men fordi hun naturligt har svært ved at kontrollere sin krops bevægelser - og også fordi hun naturligt tager fat i det, som hun synes er spændende og som hun kan se og netop hive fat i. Hendes lyst til at udforske er naturligt stor og hun griber alle chancer hun har :)
Hun begynder med den alder hun har nu, at forstå at små sætninger og kan følge små opfordringer - f.eks. når I siger "vinke", så vinker hun eller hvis I siger "hvor stor er du?" så kan hun måske række armene op over hovedet, for at strække sig. Og på samme måde kan I også begynde at sige "nej!" og/eller ryste på hovedet og lære hende, at der er noget I ikke vil have ...
Men, når det er sagt, så går der stadig rigtig lang tid, før hun begynder at kunne stoppe selvom I siger nej og hun er nødt til at prøve tingene af mange gange, for at undersøge og udforske. Hun skal både finde ud af hvordan ting fungerer, hvad der sker, når hun f.eks. banker skeen ned i bordet - hvordan det lyder og hvor maden ryger hen, ligesom hun også skal undersøge jeres reaktioner på det hun gør. Der er rigtig meget der skal undersøges og udforskes og det er vigtigt at I anerkender dette.
Derfor er det en god idé hvis I kan prøve at holde fokus på det I gerne vil have, og ikke det hun gør forkert. Så i stedet for at skælde ud af over at hun f.eks. leger med maden, så er det en god idé at sige "ind i munden skat, mmm mam mam, smager godt, ind i munden" eller lignende, så hun hører at det er sådan hun skal spise, det er der maden skal hen.
På samme måde er det en god idé, når hun f.eks. protesterer over at ligge på puslebordet og ikke vil have skiftet ble - at inddrage hende, så hun f.eks. selv løfter numsen "løft numsen skat, løft", når du lægger bleen under hende. I stedet for at skælde ud over, at hun ikke ligger stiller.
Og hvis hun generelt har tendens til at hive fat i håret, så er det en god idé at sætte håret op i en periode, så hun ikke så let får fat i det. Ligesom at I skal prøve at aflede hende, hvis hun slår ud efter jer - jo mere I kan forhindre at hun når dertil, hvor hun forløber sig, jo bedre er det.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen stille og roligt blive bedre til at styre deres motoriske bevægelser og dermed deres arme - men stadig er det svært at finde ud af at ae og ikke tage for hårdt ... Men det er helt rigtigt at sige "ae ae" og vise hende hvordan :)
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvori jeg netop beskriver hvordan små børn udvikler sig, hvorfor de gør som de gør og hvordan vi så kan støtte dem videre - netop støtte deres naturlige udvikling, uden at hæmme dem, som du så fint skriver :) Mange fædre har sagt til mig at de er rigtig glade for den bog og da far jo har barsel hos jer, så var det måske noget far kunne tænke sig ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske