Brev:
Hvornår kan man begynde at rette på babys opførsel?
30. november 2012
Alder:
9 mdr.
Hvornår kan man begynde at rette på babys opførsel?
Kære Helen
Ja så skriver jeg igen.
Vores dejlige pige har i mange måneder haft den vane, at hun hiver os i håret og kradser, niver og slår os i ansigtet. Det er jo selvfølgelig normalt, at babyer gør den slags, men nu er hun efterhånden så stor, at hun rimeligt godt kan styre sine bevægelser og hun er faktisk også ret stærk, så det gør temmeligt ondt at blive nevet, slået og kradset.
Indtil nu har vi ikke gjort noget ved det. Bortset fra at vi jo nogen gange kommer til at rykke hovedet væk og udbryde "Av!", når det gør rigtigt ondt. Så kigger hun forundret på mig og jeg smiler og kysser hende for at vise, at jeg ikke er vred. Jeg er helt med på, at hun ikke forstår, at det gør ondt på os.
Mit spørgsmål er: Hvornår og hvordan kan vi stille og roligt begynde at guide hende til at lade være? Jeg tænker noget a la "Nej lille skat, ae ae" med helt normal stemme og så lade hendes hånd ae vores kind i stedet.
Vi aer bamserne (som hun ELSKER) og siger "Ae, ae". Hun forstår ikke rigtigt legen, kan jeg se, men det gør hun vel på et tidspunkt?
Vi vil meget nødig være sådan nogle afretter-forældre, der siger "Nej" hele tiden og hæmmer hendes naturlige udvikling, men vi skulle jo heller ikke gerne havne i den modsatte grøft, hvor hun måske kan ende med ikke at være rar at være sammen med for andre børn.
Hilsen