Svar: Tommelfingeren
6. november 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og dejligt at høre at lillesøster trives :)
Det lyder som om at din datter har behov for at sutte og derfor er det en god idé at tilbyde hende en sut .. Nogle børn har et større suttebehov end andre børn og din datter lyder til at ville have glæde af sutten.
En sut er at foretrække fremfor tommelfingeren. En sut kan barnet vænnes af med, hvor tommelfingeren altid er der og derfor kan barnet bruge sin tommelfinger i flere år - at sutte på tommelfinger kan også give overbid og dermed påvirke tandstillingen. En sut kan også give suttebid, men igen - sutten kan fjernes og det kan fingeren ikke. Så selvom du ikke er glad for at give hende en sut, så kan det altså være at foretrække i stedet for at hun vænner sig til at bruge sin tommelfinger.
Man kan få mange forskellige slags sutter og I kan forsøge jer frem - der er runde, flade, anatomiske, små, store, sutter i naturgummi, sutter i silikone osv. Om jeres datter vil acceptere en sut, må forsøges, det er ikke sikkert, at hun vil tage imod den med den alder hun har - men det kan være et forsøg værd. Prøv evt. at sætte sutten fast på den sutteklud du allerede har introduceret :)
Hvis hun begynder at søge sin finger ca. 3 timer efter hun har spist, så er det en god idé at lægge hende til brystet og sikre hende mælk. Det er helt naturligt at hun har brug for at spise med 3-4 timers mellemrum og det er vigtigt at hun får mælk mindst 6 gange i døgnet, for at være dækket ind. Det er også vigtigt at lægge til, for at bibeholde din mælkemængde og hun skal på den måde have lov til at flekse sit behov ved brystet.
Håber du kan bruge disse overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske