Brev:
Tommelfingeren
6. november 2012
Alder:
3 mdr.
Tommelfingeren
Kære Helen,
Så kommer jeg på banen angående min lille pige. Hun er 3 1/2 måned nu, har det rigtig godt, får kun modermælk og er en skøn, stille og rolig lille hyggefis ;-)
Vores problem er, at hun er begyndt at sutte på sin tommelfinger. Altså hun sutter på alle sine fingre på begge hænder, men den venstre tommelfinger får nogle ordentlige ture.
Det har stået på i et par uger, og jeg har prøvet at lægge mærke til, hvornår hun gør det. Jeg synes, der er tydelig forskel på, når hun udforsker hænderne med munden og tungen, og når hun decideret sutter på tomlen. Når hun udforsker, er hun først og fremmest vågen, smasker højlydt, pludrer, hviner og tungen ryger ud og ind, og det er begge hænder og alle fingre der undersøges. Mens den venstre tommelfinger bruges, når hun er sulten og når hun skal sove. Her ligger hun og suger heftigt på den, og kommer kun med nogle små smaskelyde.
Mens hun sover, begynder hun at sutte på tomlen, når der er gået ca. 3 timer fra hun sidst har spist. Det tolker jeg som tegn på at hendes mave er ved at være klar til mere mad. De sidste par dage har jeg taget hende op og lagt hende til brystet, når jeg har hørt hende smaske på fingeren, og så har hun også spist, men hun er ikke faldet i søvn igen (bortset fra kl 04 måltidet).
Jeg ved ikke helt om jeg bør forstyrre hendes søvn, da jeg ved at hun sagtens kan sove en times tid mere med tomlen i munden, inden hun vågner og selv beder om mad.
Når jeg putter hende ryger tomlen i munden igen. Jeg har prøvet at tilbyde hende en sut, men hun har ikke villet tage den. Jeg må nok indrømme, at jeg har været noget halvhjertet i mine forsøg med sutten, for egentlig ønsker jeg ikke, at hun skal blive afhængig af en sut, ligesom jeg heller ikke ønsker at hun bliver afhængig af tommelfingeren. Jeg vil hellere have, at hun bruger en sutteklud eller en lille bamse. Hun vil gerne ligge med den stofble, som jeg lige har brugt til at tørre af med efter amning, hun drejer altid hovedet til den side, hvor jeg placerer den, og somme tider trækker hun den også op over næsen. Jeg binder en knude på den, så hun ikke kan komme til at stramme den over halsen eller dække hovedet til. Men tomlen finder altså alligevel vej ind i munden, når hun skal sove, og så falder den ud igen når hun sover.
Jeg snakkede med en jordemor om det i går (vi har ingen sundhedsplejersker). Hun tjekkede at fingeren ikke var rød, og mente ellers ikke at det gør noget. Jeg er lidt bange for, at det bliver en vane og vil gerne gøre noget ved det, men hvad kan jeg gøre?
Er det ok at tage hende op og lægge hende til brystet selvom hun sover? Kan jeg gøre noget for at undgå at hun putter tommelfingeren i munden, når hun skal sove? Jeg har gjort et andet halvhjertet forsøg på at vikle ammekluden rundt om hendes hånd, men hun bliver virkelig frustreret når hun ikke kan komme til sin finger, og jeg synes også det er synd for hende at vikle hendes hånd ind. Skal jeg prøve igen med sutten? Hvis det ikke kan være anderledes, så er det jo bedre med sutten, som vi kan lave aftaler om at droppe senere hen.
Jeg glæder mig til at høre endnu et af dine altid så gode indput.
Men venlig hilsen
Anne