Tommelfingeren

6. november 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Tommelfingeren

Kære Helen,

Så kommer jeg på banen angående min lille pige. Hun er 3 1/2 måned nu, har det rigtig godt, får kun modermælk og er en skøn, stille og rolig lille hyggefis ;-)
Vores problem er, at hun er begyndt at sutte på sin tommelfinger. Altså hun sutter på alle sine fingre på begge hænder, men den venstre tommelfinger får nogle ordentlige ture.

Det har stået på i et par uger, og jeg har prøvet at lægge mærke til, hvornår hun gør det. Jeg synes, der er tydelig forskel på, når hun udforsker hænderne med munden og tungen, og når hun decideret sutter på tomlen. Når hun udforsker, er hun først og fremmest vågen, smasker højlydt, pludrer, hviner og tungen ryger ud og ind, og det er begge hænder og alle fingre der undersøges. Mens den venstre tommelfinger bruges, når hun er sulten og når hun skal sove. Her ligger hun og suger heftigt på den, og kommer kun med nogle små smaskelyde.

Mens hun sover, begynder hun at sutte på tomlen, når der er gået ca. 3 timer fra hun sidst har spist. Det tolker jeg som tegn på at hendes mave er ved at være klar til mere mad. De sidste par dage har jeg taget hende op og lagt hende til brystet, når jeg har hørt hende smaske på fingeren, og så har hun også spist, men hun er ikke faldet i søvn igen (bortset fra kl 04 måltidet).

Jeg ved ikke helt om jeg bør forstyrre hendes søvn, da jeg ved at hun sagtens kan sove en times tid mere med tomlen i munden, inden hun vågner og selv beder om mad.

Når jeg putter hende ryger tomlen i munden igen. Jeg har prøvet at tilbyde hende en sut, men hun har ikke villet tage den. Jeg må nok ...

Annonce

... indrømme, at jeg har været noget halvhjertet i mine forsøg med sutten, for egentlig ønsker jeg ikke, at hun skal blive afhængig af en sut, ligesom jeg heller ikke ønsker at hun bliver afhængig af tommelfingeren. Jeg vil hellere have, at hun bruger en sutteklud eller en lille bamse. Hun vil gerne ligge med den stofble, som jeg lige har brugt til at tørre af med efter amning, hun drejer altid hovedet til den side, hvor jeg placerer den, og somme tider trækker hun den også op over næsen. Jeg binder en knude på den, så hun ikke kan komme til at stramme den over halsen eller dække hovedet til. Men tomlen finder altså alligevel vej ind i munden, når hun skal sove, og så falder den ud igen når hun sover.

Jeg snakkede med en jordemor om det i går (vi har ingen sundhedsplejersker). Hun tjekkede at fingeren ikke var rød, og mente ellers ikke at det gør noget. Jeg er lidt bange for, at det bliver en vane og vil gerne gøre noget ved det, men hvad kan jeg gøre?

Er det ok at tage hende op og lægge hende til brystet selvom hun sover? Kan jeg gøre noget for at undgå at hun putter tommelfingeren i munden, når hun skal sove? Jeg har gjort et andet halvhjertet forsøg på at vikle ammekluden rundt om hendes hånd, men hun bliver virkelig frustreret når hun ikke kan komme til sin finger, og jeg synes også det er synd for hende at vikle hendes hånd ind. Skal jeg prøve igen med sutten? Hvis det ikke kan være anderledes, så er det jo bedre med sutten, som vi kan lave aftaler om at droppe senere hen.

Jeg glæder mig til at høre endnu et af dine altid så gode indput.

Men venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger