Svar: Vil ikke tage flasken når vi er ude
5. september 2012
Alder:
3 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev :)
Lad mig starte med at sige, at du bestemt ikke er den eneste der oplever at det er og kan være svært at få børnene til at spise og at det især kan være svært, hvis man er ude. Især når der er tale om børn i 3-4 måneders alderen kan det kræve rigtig meget.
Din dreng har en alder nu, hvor han er meget bevidst om hvad der sker omkring ham. Han skelner tydeligt imellem om han er hjemme eller ude og han skelner tydeligt mellem om han holdes af mor eller holdes af en anden. Og det er helt naturligt at han reagerer, når I er ude og ikke kan koncentrere sig om at spise.
Det er rigtig fint at du forsøger at gå afsides med ham og at du på den måde skærmer ham. Det er også rigtig fint at du forsøger med sutten først, for på den måde at få ham til at koncentrere sig og koble lidt fra - det har effekt, fordi det at sutte virker beroligende og han hjælpes således til at slappe lidt af i kroppen, så han er mere parat til at drikke mælken, når den så kommer. Der er ikke noget i vejen for at lade ham sutte lidt på sutten først og så lirke den ud og erstatte med flasken - bare han ikke dier så længe på sutten, at han ikke har kræfter til at spise af flasken bagefter og således spiser for lidt :) I princippet minder det du gør jo lidt om at spise ved brystet, hvor barnet også skal die lidt før nedløbsrefleksen starter og mælken begynder at løbe ...
Det kan også nogle gange hjælpe ikke at holde ham i favn, men f.eks. give ham flaske i barnevognen. Du kan elevere hans hovedgærde så han ikke ligger helt fladt og så lade ham spise der. Det at ligge under kalechen, kan nogle gange gøre at han vil tage imod flasken og kunne koncentrere sig.
Så alder og udvikling spiller ind og du er bestemt ikke den eneste der oplever det som en stor udfordring. Når det er sagt, så er der dog også børn, som har rigtig svært ved det at spise og det at sove - ja som generelt har svært ved mange ting. Det er de børn der kaldes for "high need babies". Det betyder ikke at der er noget galt med barnet, men er egentlig en beskrivelse af barnets personlighed.
Helt overordnet set, så kan man jo sige at alle børn et eller andet sted er high-need. Alle børn har brug for at vi forældre er opmærksomme på, hvornår de er trætte, sultne, skal stimuleres, hjælpes med at finde ro osv. Det er helt naturligt, sådan er børn og sådan er det at have børn.
Der hvor det nogle gange kan blive svært og hvor det at få lidt viden om f.eks. "high-need" kan hjælpe - det er når man har et barn som ligesom har brug for hjælp på alle områder. Hvor barnet f.eks. har svært ved både at spise, sove, let bliver overstimuleret og samtidig har brug for meget stimulation. Et barn der f.eks. spiser rigtig godt, men skal have hjælp til at sove - vil jeg normalt ikke betegne som "high-need".
Det man kan kalde "high-need babies" har ofte behov for ekstra hjælp på alle områder. De har et højt aktivitetsniveau og sover ofte ikke særligt længe af gangen, de har ofte et lavere søvnbehov en andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Det er ofte sådan, at når man vil give barnet mad, så vil han ikke spise - men nøder man ham nok, ja så tager han pludselig flasken og sluger 150ml.. hvorfor så stritte imod? - Fordi han simpelthen har svært ved at fornemme hvornår han er mæt og hvornår han er sulten.
Så måske spiller dette også ind hos jer - bare en tanke .. :)
Jeg beskriver lidt om High Need Babies i min nyeste bog "Helens bog om gråd og trøst". Der er også lige udkommet bogen "Babykaos - sådan overlever du din high need baby", skrevet af Tine Schrøder Lunøe, som for 5 år siden selv blev mor til en baby, der ikke ville sove, græd meget, var urolig, utilfreds og usædvanlig aktiv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske