Vil ikke tage flasken når vi er ude

5. september 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vil ikke tage flasken når vi er ude

Hej Helen,

Tak for dine svar omkring min ældste dreng på nu snart to år:-)

Nu skriver jeg til dig igen, men denne gang ang. min nye lille dreng på nu 3 mdr. Han får flaske og har fået det siden han var 6 dage. Den sidste måned har han været svær at give mad. Han skriger ved flasken og vi har forsøgt flere ting og det er også blevet bedre. Han vejer 6,6 kg. og tager på men spiser ml. 650-800 ml. i døgnet. Vi har fundet ud af at hvis vi giver ham sutten først og han falder til ro kan vi tage sutten ud og give ham flasken i stedet. Det er ikke fordi han ikke ved at det er flasken og han spiser fint på den måde. MEN nu har jeg fundet ud af dette også kaldes "sutte-tricket" og er åbenbart kendt af flere "flaske-mødre" som oplever lign. problem omkring uro ved spisningen.

Så kommer mit første spørgsmål:
Snyder jeg ham eller hjælper jeg ham til at slappe af inden måltidet ved at give ham sutten først?

Hvis ikke jeg gør det får han ikke spist særlig meget i løbet af dagen. Er han vågen, fx. efter lur er det næsten ikke muligt at give ham mad. Han er simpelthen for vågen. Han har måske sovet 3 timer og ikke spist i 4-5 timer. Han klynker lidt og giver udtryk for at være sulten. Når jeg lægger ham ned i armen, begynder han at græde/skrige/klynke også når jeg giver flasken som herefter bliver afvist. Giver jeg sutten falder han som regel til ro - hm...

Når jeg er ude med ham og der sker ting omkring ham, eller der er andre og mange mennesker kan jeg ikke give ham mad. De sidste 3 onsdage har jeg været til rytmik med ham og han skriger derhenne. Idag var han sulten men når der er andre i samme rum med babyer ...

Annonce

... der bliver ammet og får flaske er det ikke til. Han skriger og afviser, men han ER sulten. Jeg vil ikke presse på så jeg går ind til rytmik med ham og vi går igang. Men han er jo ikke klar pga. sulten vil jeg tro. Rummet er tomt så jeg går ind for at prøve at give mad igen. Jeg får ham til at falde til ro med "sutte-tricket" og giver ham så flasken og han spiser med åbne øjne 100 ml. men vil ikke have mere.

Underviserne på holdet sagde til mig at de ikke troede jeg ville komme idag til rytmik fordi han skriger så meget. Hm, det er fristende at opgive alt om at komme ud for en dør med ham når det foregår på den måde, men er det mon det rigtige? Jeg føler at han let bliver overvældet og tager meget ind. Når det bliver for meget for ham går jeg igen for han skal ikke være der længere end han synes det er sjovt/spændende.

Han er nok lidt følsom, men det er det med at han ikke vil spise ude der generer mig allermest da det jo begrænser hvor meget vi kan være væk hjemmefra. Jeg har ikke mødt andre der har problemer med at give deres børn mad ude. Har du hørt om det? Skal jeg blive ved med at komme ud og "vende ham til det" eller skal jeg blive hjemme og ikke komme nogen steder?

Hjemme er han altid glad og stortrives ellers. Han græder aldrig andet end ved flasken.

Håber du kan hjælpe med lidt råd/erfaring for jeg synes det er lidt hårdt at se hvor "nemt" andre kan give deres børn mad. Det skal lige siges at jeg ikke stresser når jeg tilbyder ham mad. Jeg slapper af (fordi jeg vælger det godt nok) og smiler og taler stille og roligt til ham... men han er da ligeglad;-)

Med venlig hilsen
en fortvivlet mor...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor