Svar: Vil IKKE i bad - 2 år, 5 mdr.
22. april 2012
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Mor
Det er rigtig vigtigt at I "starter forfra" og leger badet ind, så hun igen bliver fortrolig med det våde element. Og hvordan I skal gøre det er lidt forskelligt .. :)
Nogle gange hjælper brusebad, andre gange gør det tingene værre, fordi lyden af bruseren, strålerne osv. er det hun reagerer på. Her kan det være en god idé i stedet at bruge babybadekarret eller lignende og lade hende sidde i det.
Det vil ofte være en god idé at fylde karret med vand før hun kommer i det, så lyden af bruseren er væk, når hun skal i bad. Det vil ofte være en god idé at have nogle badedyr, vandkande, skåle osv. som hun kan lege med i badet og i det hele taget er det vigtigt at gøre badet til en leg og noget der er sjovt.
Det kan nogle gange være en idé at bruge lidt "skumbad" i vandet, så der er masser af sæbeskum, det synes børn er sjovt. Brug svanemærkede produkter uden parfume.
Det vil ofte være en rigtig god idé ikke at vaske håret, fordi det er ubehageligt og igen ofte bruseren hun ikke kan lide. Skal håret vaskes, så kan hun hælde vand i håret selv med sin vandkande og stille og roligt blive mere og mere modig. Hvis hun vil lade dig hælde vand i håret, skal du gøre det så forsigtigt som muligt. Hvis hun ikke vil have det, så lad hår være hår i en periode ...
Det kan være en idé at hun bader for sig selv og ikke sammen med storebror, hvis der er foregået noget mellem dem, han har sprøjtet med bruseren eller lignende. Det kan være en idé at I to bader sammen "pigerne bader" og måske vil hun gerne ind under bruseren hvis det er samtidig med mor :)
Nogle gange kan det være en god idé at tage hende med i svømmehallen, med den alder hun har. Nogle børn vil ikke bryde sig om det, fordi kravene om at skulle bade, vaske sig grundigt osv er større i svømmehallen, men mange vil acceptere det, spejle sig i de andre børn og lysten til at komme ind i bassinet er så stort, at de accepterer hårvask osv. fordi det er reglen der .. Derfor kan det nogle gange være måde at få brudt "jeg vil ikke i bad" på ...
Jeg håber du kan bruge lidt af disse idéer lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske