Svar: Meget ked
21. april 2012
Alder:
13 mdr.
Kære Mor og dagplejer til 4 skønne unger
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer, og at din datter har været indlagt med rota virus for 14 dage siden, kan godt være det der her sætter det hele igang ...
Din datter er 13 månder gammel og det betyder at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med hende lige nu. Hun er begyndt at gå rundt, hun oplever verden mere og mere på egen hånd og er på den måde igang med at separere sig fra dig. Den separationsfase man oplever hos mange børn i 8-10 måneders alderen, når de begynder at kravle, oplever man ofte igen i 13-14 måneders alderen i takt med at barnet begynder at gå mere selvstændigt rundt.
De er en alder, hvor hun på den ene side har rigtig meget brug for at mærke dig, være hos dig, være på dit skød og på din arm, for direkte at mærke at du er der for hende og hvor hun samtidig også kan afvise dig, måske skubbe dig væk eller ville ned fra dit skød, få minutter efter hun er kommet op - så vil hun op, så vil hun ned, så vil hun op igen ...
Hun er også stadig så lille at hun ikke forstår, hvor du går hen, når hun ikke kan se dig. Hun kan ikke forholde sig til at du går ud i køkkenet og lader hende være alene tilbage i stuen, når hun ikke kan se dig, så føler hun sig forladt og alene. Hun har endnu ikke hjernemæssig bevidsthed om at du stadig er der, dette dannes ofte omkring 16 måneders alderen.
Det er altså generelt en svær alder lige nu og midt i dette bliver hun så indlagt, oplever stort ubehag, læger og sygeplejersker der tager blodprøver, måler temperatur, giver drop osv. Meget ubehageligt for hende og måske har hun også oplevet at blive holdt fast eller skulle blive i sengen og ikke kunne komme op til dig, hvor hun helst har ville være - og stadig intet forstået af hvad der er sket.
Og så passe du andre børn, der naturligt også kræver din kontakt og nærhed. Det er 3 andre rivaler til din kærlighed og kontakt og det gør naturligt ondt i hende, at hun ikke kan have dig for sig selv. Hun kan ikke forholde sig til tid og hvordan hverdagen er skruet sammen og ved derfor ikke, at når den sidste er hentet, så har hun mor for sig selv. Hun vil bare have sin mor!
Du må forsøge at give hende al den nærhed du kan, så hun stadig mærker at du er der for hende. Det er vigtigt at hun ikke føler at du afviser hende, så du må prøve lige at give hende et ekstra lille knus så hun ses og mødes, hvorefter du så tager dig af den anden, der også har brug for dig. Og så må du prøve at prioritere hende, når I er hjemme alene, så hun på den måde får bygget sit "mor-depot" op, så hun har noget at tære af, når hun skal dele dig med de andre ...
Hun har en god alder til en puttebamse eller lignende nu, så det kan være en god idé at introducere en sådan. Den kan være en substitut for dig, både når hun skal puttes, men også hvis hun i løbet af dagen er ked af det og har brug for din trøst og du så ikke altid kan give hende den. Ligesom børn der passes ude, kan have brug for en substitut for mor og far, så kan børn hjemme også nogle gange have stor glæde af det.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske