Svar: Farver
28. marts 2012
Alder:
3 år
Kære mor til tre-årig
De fleste 3 årige vil kunne genkende og benævne farverne rød, blå, gul og grøn. Igen er børn jo forskellige, så nogle børn kan mindre og andre kan mere og de normale rammer er meget vide - og det kan godt være sådan at din datter ikke interesserer sig for farver, men for mange andre ting i stedet ... og interessen for farverne kan naturligt komme endnu :)
Farveblindhed skal man naturligt være opmærksom på. Det kan jo være en logisk forklaring på at barnet kan have svært ved farverne og benævner dem forkert. Farveblindhed hos piger er sjældent, men kan ikke udelukkes og jeg kan derfor ikke sige at din datter ikke er farveblind ...
Det mest sandsynlige er at din datter endnu ikke sprogligt har lært at benævne farverne rigtigt, fordi hun har koncentreret sig om andre sproglige ting. Men du kan naturligvis godt vælge at få hendes øjne tjekket. Det kan ske hos en øjenlæge - det kræver henvisning fra jeres læge, at få dette gjort. En øjenlæge vil samtidig kunne tjekke hendes syn og sikre sig at hun ikke har en skjult skelen eller andet som kan påvirke hendes syn ...
Hun kan også kikke på farvetest hvor hun skal pege og følge et mønster med fingrene eller benævne nogle tal, men det kan være usikkert hos så lille et barn at bruge disse test.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske