Svar: Aktivering - 6 mdr.
20. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære førstegangsmor
Det lyder meget fint det du fortæller og det lyder som om at I er meget opmærksomme på jeres lille pige og giver hende den stimulation hun har behov for - både motorisk og mentalt :)
Det kan hjælpe jeres datter til at trille fra mave til ryg, at hun ligger så meget på maven som muligt. Når hun ligger der, vil det være en rigtig god idé at vise hende noget legetøj, som I så drejer op og omkring hendes ansigt, så hun følger det med øjnene og drejer sit hoved - denne drejning af hovedet vil ofte gøre at hun triller om på siden og derfra er der ikke så langt om på ryggen. Hovedet vejer så meget, at hun let får overbalance og det kan I udnytte :)
Det kan også være en idé at trille hende på maven hen over en stor gymnastik bold, fordi det at blive trillet og vugget sætte gang i hendes balance og dermed i motorikken.
Bevægelege kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.
Og nogle af disse lege kan jeres datter allerede, nu hvor hun er 6 måneder og det er helt som det skal være.
I kan nu supplere med også at lave lidt krybeøvelser:
- Når hun ligger på maven, så presser I skiftevis på venstre og højre fod, for at frembringe krybevægelser og lære hende at hun kan bruge sine ben og fødder til at komme fremad.
Jeres datter må også gerne ligge og lege lidt for sig selv, hun må gerne ligge og kikke på verden, på de ting I laver osv. Selvom hun har en alder nu hvor hun naturligt udvikler forventninger til at I skal gøre noget med hende og hun søger jeres kontakt bevidst, så kan hun også nyde at ligge og pludre lidt for sig selv og det behøver du/I ikke at have dårlig samvittighed over. Hun skal nok sige til, hvis hun har brug for jeres kontakt og I skal naturligvis reagere på hende og på hendes lyde.
Hun øver faktisk meget sin stemme nu og det kan også være en god idé at I pludrer ekstra meget med hende, øver læbelyde, høje og dybe lyde, svælg-lyde osv. Det vil hun nyde og synes er sjovt. Ride-ranke-leg, Borte-tit og Giv-og-tag lege begynder også at blive interessante i 6-7 måneders alderen. Alt det kan I læse mere om i min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)
Håber at I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske