Svar: Aktivering - 6 mdr.

20. januar 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære førstegangsmor

Det lyder meget fint det du fortæller og det lyder som om at I er meget opmærksomme på jeres lille pige og giver hende den stimulation hun har behov for - både motorisk og mentalt :)

Det kan hjælpe jeres datter til at trille fra mave til ryg, at hun ligger så meget på maven som muligt. Når hun ligger der, vil det være en rigtig god idé at vise hende noget legetøj, som I så drejer op og omkring hendes ansigt, så hun følger det med øjnene og drejer sit hoved - denne drejning af hovedet vil ofte gøre at hun triller om på siden og derfra er der ikke så langt om på ryggen. Hovedet vejer så meget, at hun let får overbalance og det kan I udnytte :)

Det kan også være en idé at trille hende på maven hen over en stor gymnastik bold, fordi det at blive trillet og vugget sætte gang i hendes balance og dermed i motorikken.

Bevægelege kan være:

- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ...

Annonce

... ligger på ryggen og trille om maven.

Og nogle af disse lege kan jeres datter allerede, nu hvor hun er 6 måneder og det er helt som det skal være.

I kan nu supplere med også at lave lidt krybeøvelser:

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Når hun ligger på maven, så presser I skiftevis på venstre og højre fod, for at frembringe krybevægelser og lære hende at hun kan bruge sine ben og fødder til at komme fremad.

Jeres datter må også gerne ligge og lege lidt for sig selv, hun må gerne ligge og kikke på verden, på de ting I laver osv. Selvom hun har en alder nu hvor hun naturligt udvikler forventninger til at I skal gøre noget med hende og hun søger jeres kontakt bevidst, så kan hun også nyde at ligge og pludre lidt for sig selv og det behøver du/I ikke at have dårlig samvittighed over. Hun skal nok sige til, hvis hun har brug for jeres kontakt og I skal naturligvis reagere på hende og på hendes lyde.

Hun øver faktisk meget sin stemme nu og det kan også være en god idé at I pludrer ekstra meget med hende, øver læbelyde, høje og dybe lyde, svælg-lyde osv. Det vil hun nyde og synes er sjovt. Ride-ranke-leg, Borte-tit og Giv-og-tag lege begynder også at blive interessante i 6-7 måneders alderen. Alt det kan I læse mere om i min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)

Håber at I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder