Lav apgarscore og senfølger

20. januar 2012

Kategori:
Alder:
5 år, 3 mdr.

Lav apgarscore og senfølger

Kære Helen.

Jeg er kommet til at tænke over om min søns lave Apgarscore får betydning for ham.

Jeg har hørt en del om det og er ikke blevet klogere, bare mere forvirret.

Min søn var slap og blå da han blev født ved akut kejsersnit i 2006. Han havde en Apgarscore på 2/1. Det er jo vildt lavt. Efter 3 min var den 7/3 og endeligt 10/5.

Han var efterfølgende indlagt på neonatal for at få sukkervand (hans blodsukker var 0,02) og for at få C-pap pga. knirkende vejrtrækning. C-PAP smed han allerede et døgn efter.

Jeg har i dag en velfungerende dreng som skal i skole til sommer og som er dygtig til bogstaver og tal.

Han er dog stadig lidt utyg i nogle situationer og leger bedst 1-1 (max 2).

Han er glad og udadvendt men bliver enormt hurtigt sur hvis noget går ham i mod. Om det er alderen og en måde at få opmærksomhed på ...

Annonce

... tror jeg nu det er.

Jeg har bare sådan en følelse indeni at hans fødsel måske kan have påvirket ham på en måde jeg slet ikke kan finde ord for, for jeg ved ikke helt hvad.. Der er ikke noget specifikt jeg kan sætte en finger på.

Måske er det fordi han er så sensitiv. Han mærker meget andre og selvom han er populær i børnehaven, så er jeg alligevel bange for, at han ikke har "hår nok på sit barnebryst" til at klare den sociale side af skolelivet. Måske tager jeg fejl.

Han vil gerne være med i lege, men ved ikke helt hvordan han kommer ind i legen. Han er ikke til fodbold og vilde lege. Mon ikke der findes nogle ligesindede i skolen..??

Jeg faldt over denne alt for korte forskning.

Kan du fortælle lidt om det du ved i forhold til?

http://videnskab.dk/kort-nyt/lav-apgarscore-et-tegn- pa-indlaeringsvanskeligheder

Kærligst
K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.