Brev:
Lav apgarscore og senfølger
20. januar 2012
Alder:
5 år, 3 mdr.
Lav apgarscore og senfølger
Kære Helen.
Jeg er kommet til at tænke over om min søns lave Apgarscore får betydning for ham.
Jeg har hørt en del om det og er ikke blevet klogere, bare mere forvirret.
Min søn var slap og blå da han blev født ved akut kejsersnit i 2006. Han havde en Apgarscore på 2/1. Det er jo vildt lavt. Efter 3 min var den 7/3 og endeligt 10/5.
Han var efterfølgende indlagt på neonatal for at få sukkervand (hans blodsukker var 0,02) og for at få C-pap pga. knirkende vejrtrækning. C-PAP smed han allerede et døgn efter.
Jeg har i dag en velfungerende dreng som skal i skole til sommer og som er dygtig til bogstaver og tal.
Han er dog stadig lidt utyg i nogle situationer og leger bedst 1-1 (max 2).
Han er glad og udadvendt men bliver enormt hurtigt sur hvis noget går ham i mod. Om det er alderen og en måde at få opmærksomhed på tror jeg nu det er.
Jeg har bare sådan en følelse indeni at hans fødsel måske kan have påvirket ham på en måde jeg slet ikke kan finde ord for, for jeg ved ikke helt hvad.. Der er ikke noget specifikt jeg kan sætte en finger på.
Måske er det fordi han er så sensitiv. Han mærker meget andre og selvom han er populær i børnehaven, så er jeg alligevel bange for, at han ikke har "hår nok på sit barnebryst" til at klare den sociale side af skolelivet. Måske tager jeg fejl.
Han vil gerne være med i lege, men ved ikke helt hvordan han kommer ind i legen. Han er ikke til fodbold og vilde lege. Mon ikke der findes nogle ligesindede i skolen..??
Jeg faldt over denne alt for korte forskning.
Kan du fortælle lidt om det du ved i forhold til?
http://videnskab.dk/kort-nyt/lav-apgarscore-et-tegn- pa-indlaeringsvanskeligheder
Kærligst
K