Svar: Skriger og viser modvilje

9. november 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maja

Tak for dit brev og dine pæne ord til mig :)

Det er helt normalt at børn især i din drengs alder, begynder at protestere, når de skal skiftes, skal have tøj af og på osv. Ofte vil mange børn i denne alder også begynde at afvise skeen, når man giver dem mad.

Det handler ofte om at barnet gerne vil selv og øver sin selvstændighed. Det betyder at din dreng gerne vil medinddrages og det er en rigtig god idé at du medtænker muligheden for dette, når du hjælper ham.

På puslebordet kan du f.eks. godt lære ham, at løfte numsen selv, når han ligger på bordet. Læg ham på rygge og bøj hans ben, så fødderne stemmes i bordet og sig "løft numsen", så han selv løfter sig op og du kan komme bleen ind under ham. Lad ham også få en cremetube eller lignende i hånden, noget af det du plejer at bruge, så han afledes lidt og har noget at kikke på.

Et håndklæde på puslepuden, så det er blødt og rart at ligge der er også vigtigt.

En gang imellem vil det også være rigtig godt at du ikke kræver at han skal ligge på bordet og blive skiftet der. Du kan godt med den alder han har nu en gang imellem bruge buksebleer, som trækkes op og ned som et par underbukser. Så kan han stå på gulvet imens du skifter hans tisseble og når han så har afføring, han behøver ikke blive vasket hver gang, hvis han kun har tisset. Og så behøver han kun ligge ned, når han skal vaskes grundigt og når han har afføring - og det vil han naturligt lettere acceptere, hvis han nogle gange kan stå op :)

Når du giver ham tøj af og på, så tal med ham og forklar hvad du gør og bed ham hjælpe. "Hvor er din arm?", "der er armen", "nu tager vi den ene arm i ærmet, så den anden arm.." osv. så han hører hvad der sker og hvad du laver og stille og roligt hjælper du ha på den måde også til selv at få lidt indflydelse.

Det er på samme måde vigtigt at han får mad i hånden som han selv kan spise nu, det er vigtigt at han får lov til at spise med ...

Annonce

... fingrene, begynder at spise med en gaffel osv. så han selv kommer på banen :) Det gør det også sjovere at sidde i den høje stol, fordi det at spise så forbindes med noget sjovt, hyggeligt og rart :)

Når han forsøger at kravle lægger sig op i kravlestilling på alle fire, så vil han naturligt også vise mere temperament og kan blive rigtig ked af det og frustreret over ikke at kunne. Og det er okay, for det er frustrerende at ville en masse og det så bare ikke kan lade sig gøre - og ofte sker det, at han kommer baglæns og dermed længere væk fra det han ville hen til ... Nogle gange skal han have lov til at blive frustreret, fordi det netop også er med til at mobilisere de ekstra kræfter der skal til for at det tilsidst lykkes for ham og andre gange skal du naturligvis tage ham op, berolige og trøste og så lade ham prøve igen, når der er faldet ro på.

Det er vigtigt at du kan rumme din drengs følelser - alle hans følelser. Det betyder at det er ligeså meget okay at han bliver ked af det, vred, frustreret, gal som at han griner, pludrer og tydeligt er i godt humør. Det er vigtigt at du ikke prøver at lave det om men viser ham at det er okay, at han nogle gange bliver gal og det er også vigtigt at du ikke tager det personligt. Det er ikke fordi du gør noget forkert eller ikke gør tingene godt nok, det er den udvikling og alder han har, som naturligt gør at verden nogle gange går ham imod :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er netop nu man ofte mærke den spirende selvstændighed rigtig og du vil mærke mere og mere til hans personlighed og egen vilje de næste par år. Glæd dig over den store udvikling han går igennem og over at han er den lille selvstændige person som han er :)

Håber du kan bruge dette videre og så vil jeg foreslå dig at du køber min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor jeg måned for måned beskriver den udvikling din dreng går igennem og hvorfor han nogle gange reagerer som han gør :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer