Svar: Skriger og viser modvilje
9. november 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Maja
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig :)
Det er helt normalt at børn især i din drengs alder, begynder at protestere, når de skal skiftes, skal have tøj af og på osv. Ofte vil mange børn i denne alder også begynde at afvise skeen, når man giver dem mad.
Det handler ofte om at barnet gerne vil selv og øver sin selvstændighed. Det betyder at din dreng gerne vil medinddrages og det er en rigtig god idé at du medtænker muligheden for dette, når du hjælper ham.
På puslebordet kan du f.eks. godt lære ham, at løfte numsen selv, når han ligger på bordet. Læg ham på rygge og bøj hans ben, så fødderne stemmes i bordet og sig "løft numsen", så han selv løfter sig op og du kan komme bleen ind under ham. Lad ham også få en cremetube eller lignende i hånden, noget af det du plejer at bruge, så han afledes lidt og har noget at kikke på.
Et håndklæde på puslepuden, så det er blødt og rart at ligge der er også vigtigt.
En gang imellem vil det også være rigtig godt at du ikke kræver at han skal ligge på bordet og blive skiftet der. Du kan godt med den alder han har nu en gang imellem bruge buksebleer, som trækkes op og ned som et par underbukser. Så kan han stå på gulvet imens du skifter hans tisseble og når han så har afføring, han behøver ikke blive vasket hver gang, hvis han kun har tisset. Og så behøver han kun ligge ned, når han skal vaskes grundigt og når han har afføring - og det vil han naturligt lettere acceptere, hvis han nogle gange kan stå op :)
Når du giver ham tøj af og på, så tal med ham og forklar hvad du gør og bed ham hjælpe. "Hvor er din arm?", "der er armen", "nu tager vi den ene arm i ærmet, så den anden arm.." osv. så han hører hvad der sker og hvad du laver og stille og roligt hjælper du ha på den måde også til selv at få lidt indflydelse.
Det er på samme måde vigtigt at han får mad i hånden som han selv kan spise nu, det er vigtigt at han får lov til at spise med fingrene, begynder at spise med en gaffel osv. så han selv kommer på banen :) Det gør det også sjovere at sidde i den høje stol, fordi det at spise så forbindes med noget sjovt, hyggeligt og rart :)
Når han forsøger at kravle lægger sig op i kravlestilling på alle fire, så vil han naturligt også vise mere temperament og kan blive rigtig ked af det og frustreret over ikke at kunne. Og det er okay, for det er frustrerende at ville en masse og det så bare ikke kan lade sig gøre - og ofte sker det, at han kommer baglæns og dermed længere væk fra det han ville hen til ... Nogle gange skal han have lov til at blive frustreret, fordi det netop også er med til at mobilisere de ekstra kræfter der skal til for at det tilsidst lykkes for ham og andre gange skal du naturligvis tage ham op, berolige og trøste og så lade ham prøve igen, når der er faldet ro på.
Det er vigtigt at du kan rumme din drengs følelser - alle hans følelser. Det betyder at det er ligeså meget okay at han bliver ked af det, vred, frustreret, gal som at han griner, pludrer og tydeligt er i godt humør. Det er vigtigt at du ikke prøver at lave det om men viser ham at det er okay, at han nogle gange bliver gal og det er også vigtigt at du ikke tager det personligt. Det er ikke fordi du gør noget forkert eller ikke gør tingene godt nok, det er den udvikling og alder han har, som naturligt gør at verden nogle gange går ham imod :)
Det er netop nu man ofte mærke den spirende selvstændighed rigtig og du vil mærke mere og mere til hans personlighed og egen vilje de næste par år. Glæd dig over den store udvikling han går igennem og over at han er den lille selvstændige person som han er :)
Håber du kan bruge dette videre og så vil jeg foreslå dig at du køber min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor jeg måned for måned beskriver den udvikling din dreng går igennem og hvorfor han nogle gange reagerer som han gør :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske