Svar: Energisk dreng med buler og blå mærker

3. november 2011

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og dine pæne ord til mig - og velkommen til :)

Du har ret i at det kan være svært, når man har et barn der tonser løs og får masser af blå mærke og skræmmer - folk kikker jo, når man er ude at handle, og hvad tænker de så ikke ... ?! :)

Men ved du hvad - de fleste tænker ikke andet end at det er synd for din dreng og så mindes de dengang, de selv havde små børn med skrammer - de fleste tænker ikke, at der går en mor, som ikke passer på sit barn. Alle forældre ved godt, at der er en periode i børns liv, hvor de bare har flere buler og mærker end i andre perioder og det bedste du kan gøre er at være ærlig. Hvis du synes han har mange skrammer og folk kikker for meget, så sig det du føler "det er altså ikke fordi jeg ikke er god ved ham, at han ser sådan ud - han har bare krudt i numsen!" og så gå videre :)

Du skal naturligvis sikre ham, så godt du kan og derfor være opmærksom så han så vidt muligt ikke kommer til skade. Præcis som du også forsøger og det er vigtigt at du er bag ham, griber ham og hjælper ham, så godt du nu kan. Men nogle gange sker skaderne jo alligevel og som du selv nævner - også når du ikke er der. Det er faktisk sket et par gange i dagplejen ...

Du er nogle gange nødt til at fjerne ham og også nogle gange nødt til at holde ham, netop for at sikre ham at han ikke kommer til skade. Og ja - han bliver frustreret, gal og ked af det - men her er det dig der ved bedst pg det er du nødt til at holde fast i. Det er her rigtig vigtigt at du kan rumme, når han bliver sur - det betyder at du lader ham blive sur, at du ikke forsøger at ændre det og at du ikke tager det personligt. Det gør dig ikke til en dårligere mor at du hindrer ham i at komme til skade, selvom han bliver sur, gal og frustreret - du er netop en god mor ...

Annonce

... i den situation :)

Og så skal du naturligvis også overveje, hvor meget du bekymrer dig omkring din dreng - om du er så nervøs for at der skal ske ham noget, at det hæmmer både dig om ham i hverdagen .. Hvis du har det sådan, så vil det være en rigtig god idé at du taler med din læge om, hvorvidt du har behov for hjælp til at få dette bearbejdet.

Noget andet du kan overveje er at gå til noget med din dreng, hvor han får brugt sig selv motorisk - det kunne være svømning - for småbørn. I kan gå på et familiehold, hvor I er sammen i vandet. Det at bruge sig selv motorisk i vand, vil han sandsynligvis nyde, det vil styrke hans balance og også hans berøringssans.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der findes måske også lokale gymnastikhold, hvor I kan gå - bevæge jer til musik, lave forskellige øvelser med bold, træne balance, slå koldbøtter osv. som igen vil styrke ham og hjælpe ham - så du på sigt ikke skal være helt så nervøs, når han bevæger sig rundt i verden på egen hånd.

Du kan også vælge at få ham vruderet af en ergo- eller fysioterapeut, måske du lokalt kan finde en sådan, der også tilbyder træning eller øvelser for børn - det kunne være sansemotorisk træning .. Du kan også tale med jeres læge om, hvorvidt din dreng måske er problemer med hypermobilitet eller andet, der gør at han naturligt falder mere - og dette kan man jo så også hjælpe ham med ..

Jeg tænker altså at der er en masse helt naturligt i det du fortæller, børn tumler meget rundt og børn vil naturligt have perioder, hvor de har flere blå mærker og skrammer end i andre perioder. Men der er naturligvis også børn, der har problemer med balance, sansemotorik eller andet som gør at de falder mere, falder lettere, hvilket man så naturligvis skal hjælpe dem med at få løst ... :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi