Energisk dreng med buler og blå mærker

3. november 2011

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Energisk dreng med buler og blå mærker

Kære Helen

Først vil jeg skrive at jeg synes rigtig godt om denne side, og din måde at besvare spørgsmål på. Så nu har jeg endnu nogle spørgsmål til dig.

Jeg har en dreng på 16 måneder. Han er utrolig glad og udadvendt, med meget krudt i numsen. Han sover godt om natten, og spiser fint.
Han er meget motorisk veludviklet, han går, løber, og hvis han ville få lov, så ville han slå kolbøtter. Han er lige nu i den alder hvor det ikke duer at sidde stille for længe af gangen, og der skal ske noget.

Mine bekymringer går dog ud på at han i sit korte liv er kommet meget til skade.
Han fik sin første skade den første dag i dagpleje. Han faldt med munden ned i en stol og blødte ud af munden.
Ugen efter gokkede han hovedet i asfalten, og så har det ellers taget fart efter det. Vi har været på skadestuen 3 gange, efter at have hentet i dagplejen.

Jeg har altid passet meget på min søn, så han ikke kom til skade, men nu føler jeg mig nærmest panisk når han løber, kravler på sofaen eller andet. Hvis jeg prøver at flytte ham fra sofaen eller fjerne ham fra noget andet som kan være farligt, så bliver han selvfølgelig gal ...

Annonce

... og laver flitsbue. Selv i sådan en situation er jeg nervøs for at han får mærker når jeg fjerner ham, når jeg løfter han under armene, fordi han spjætter og vil slippes.

Jeg kan ikke lide at se min søn med mærker og buler. Det er så svært for mig, men jeg ved jo at det ikke kan undgåes ved sådan en aktiv lille dreng som min søn er.

Jeg føler at jeg har bygget en rigtig dårlig følelse op inden i maven. Jeg har nærmest bygget en boble rundt om ham når han er herhjemme, og det ved jeg jo godt at man ikke skal da det kan hæmme børn motoriske udvikling.

Desuden tænker jeg, at fordi han kommer så meget til skade, så vil nogle synes at vi er dårlige forældre og tro at det er os som gør skade på ham.

Ja Helen, mine tanker er løbet helt løbsk, og det er et ømt emne for mig, for jeg kunne aldrig drømme om at gøre skade på mit barn. Men fremmede ser jo blot hvad de ser. Hvordan slipper jeg disse tanker, så jeg kan slappe af og acceptere buler og blåmærker?

Jeg er kommet til det sted at jeg forsøger at undgå konflikter, og det duer ikke. Men jeg er så nervøs for flere skader.

Kærlig hilsen

Den evigt bekymrende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor