Svar: Min baby smiler ikke til mig og ignorerer mig

20. oktober 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit åbne og ærlige brev :)

Det har været en svær start for jer, ingen tvivl om det. De følelser du har haft for din dreng, da han blev født, var ikke som du havde forestillet dig - hele situationen, det at blive mor, var helt anderledes end du havde forventet ... og det har naturligt påvirket måden I har været sammen på.

Du fortæller at du har en en let fødselsdepression, som du stadig kæmper med. Jeg kan ikke se om du får medicin og/eller samtaler som behandling, men det er rigtig vigtigt at du får hjælp til at få bearbejdet alle dine tanker og følelser. Både de følelser du har omkring din søn nu, at du oplever at han afviser dig og ignorerer dig, men også en støtte i, hvordan I nu skal finde ud af at kommunikere sammen.

Det er helt naturligt at du lige nu sidder med en følelse af utilstrækkelighed og måske også en følelse af at have svigtet din dreng. Du er ganske givet normalt en meget ansvarsfuld, pligtopfyldende kvinde, der går seriøst til tingene og som umiddelbart opleves som stærk - og derfor påvirker det dig naturligt, at du lige pludselig har det som du har det. Men det er rigtig vigtigt at du ved, at det ikke er din skyld og det er rigtig vigtigt at du holder op med at slå dig selv i hovedet og føle at du ikke er en god mor - at andre er bedre end dig.

Det er nemlig rigtig godt at du har bedt om hjælp og det er vigtigt, netop for at I to, du og din dreng kan begynde at finde hinanden. Det at I to sammen ...

Annonce

... har haft en svær start, betyder ikke at det ikke kan ændres - det er bare rigtig vigtigt at I får hjælp til at komme videre og det vil her være rigtig godt, at du også ser, når han rent faktisk responderer rigtig godt på dig og det du gør. Måske har du brug for at nogen siger det til dig igen og igen, så du selv bliver opmærksom på at han rent faktisk smiler og griner til dig ... :)

Det er rigtigt at han godt kan fanges af mange andre ting end mor, fordi han er sammen med dig hele tiden og naturligt søger nye ting at kikke på, nye oplevelser. Men du har naturligvis også ret i at han også skal smile til dig. Hvis måden I lige nu kan grine sammen på, er ved at tumle og kilde ham - så gør det med ham, så du oplever glæden ved dette og på den måde stille og roligt får løsnet op ... Jo mere du mærker ham, jo gladere bliver du jo også og jo mere du føler at han ser dig, jo mere vil du smile oprigtigt og jo mere vil han også smile til dig. Men I skal have hjælp til at komme videre og finde støtten her.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvem har du omkring dig - sundhedsplejerske, læge, - måske har I brug for en familievejleder, der kan komme hos jer i en periode, måske en mødregruppe eller andet, hvor du kan finde støtte ... Prøv at kontakte sundhedsplejerske eller læge og spørg, hvad muligheder der er hos jer. Nogle sundhedsplejersker tilbyder også Marte Meo - det kunne måske være en hjælp for jer :)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi