Min baby smiler ikke til mig og ignorerer mig

20. oktober 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Min baby smiler ikke til mig og ignorerer mig

Kære Helen

Jeg fødte i juni måned en søn ved kejsersnit. Jeg havde glædet mig rigtig meget til at blive mor og havde store forventninger til, hvordan jeg ville være i rollen som mor.

Men i ugerne efter fødslen kunne jeg se den ene forventning efter den anden briste - jeg syntes det var forfærdeligt at amme og var konstant bekymret for, om jeg havde nok mælk; jeg kunne ikke læse min søn og se om han var sulten, træt osv; jeg kunne ikke få ham til at sove igen efter en natamning, og når det endelig lykkedes, kunne jeg ikke selv sove pga. hans knirkelyde; og jeg kunne ikke overskue at gå udenfor en dør med ham, fordi jeg var angst for, at jeg ikke kunne trøste ham, hvis han pludselig begyndte at græde. Resultatet blev en lettere fødselsdepression, som jeg stadig kæmper med. Det har aldrig været så slemt, at jeg ikke har kunne tage mig af min søn, og jeg har altid leget og fjollet med ham, selvom jeg inderst inde måske har haft det skidt.

Jeg har fået det meget bedre, men jeg er til tider stadig meget usikker på, om jeg gør det godt nok. Mit største "problem" lige nu er, at jeg er bange for, at jeg har skadet vores forhold, ...

Annonce

... for han smiler ikke rigtig til mig medmindre jeg gør noget sjovt, fx. kilder ham. Alle andre får et stort smil, når de kigger på ham og smiler, men hvis jeg gør det, så kigger han bare på mig og kigger væk igen. Og når jeg fx. tager ham op om morgenen, ignorerer han mig fuldstændig. Kommer min mand i stedet hen, så kigger han på ham og giver et stort smil, hvilket gør rigtig ondt. Sidder jeg med ham på skødet og taler med ham, vender han også bare hovedet bort, men hvis min mand så kommer hen, så kigger han interesseret på ham, lytter til ham og sender igen et kæmpe smil. Det er super hårdt for mig at se, og det gør dagene rigtig lange, at jeg ikke føler, at han "giver noget igen".

Mange har sagt, at det er fordi jeg er sammen med ham hele tiden, men der er bare ingen andre babyer jeg kender, som ikke sender deres mor store smil, når de ser hende, så jeg har meget svært ved at tro på den forklaring. Det er jo ikke fordi jeg vil have, at han skal smile hele tiden, men engang imellem ville det bare være dejligt med et smil.

Hvad tror du? Kan jeg have skadet vores forhold og i så fald, hvad kan jeg gøre for at rette op på det?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre