Søvn og sovestedet

20. oktober 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvn og sovestedet

Kære Helen

Vores søn havde kolik indtil han var 1.5 mdr. gammel og for at få noget ro på herhjemme anskaffede vi os en slyngevugge (Natures Sway) som hjalp og vi fik vores søn til at sove! Da kolikken var overstået sov han i sin lift hver nat men i slyngevuggen om dagen.

Barnevognen har han aldrig rigtig ville sove i og hvis man stoppede op vågnede han og vågnede i det hele taget ofte efter ca. 35 minutter og var ikke til at få til at sove igen selvom man vuggede barnevognen eller trillede videre. Vi kunne kun få ham til at sove længere når han lå i slyngevuggen for så kunne vi lige hive i tovet og så efter et par minutter sov han videre.

Da han var 3 mdr. var han for stor til liften og kom over i egen seng som gik rigtig fint. Da han blev 4.5 mdr. begyndte han at vågne ofte om natten og sparke med fødderne og snakke og tilsidst endte det med gråd. Han faldt kun til ro når man tog ham op men lige så snart jeg lagde ham ned vågnede han ofte op igen. Nogen gange måtte jeg amme ham (selvom han ikke skulle have mad) og så faldt han til ro og så kunne jeg lige liste ham ned i sin seng igen. Men tilsidst skulle jeg op så mange gange at jeg ikke magtede det mere og han kom over i vores seng og sove hvor han også blev puttet hver nat. Det har så resulteret i at han vågnede ca hver anden time hele natten igennem (nogen gange oftere) og krævede brystet. Hvis ikke jeg gav ham bryst begyndte han at græde og vågne helt op.

Nu har jeg købt og læst din "sovebog" og tænkte at nu måtte det være nok og han måtte tilbage i egen seng og kun få bryst ved midnat og tidlig morgen. Hans seng står inde i vores soveværelse nede ved vores fodende og hver aften ca. kl. 20 ammer jeg ham ved begge bryster og putter ham derefter i hans seng. Giver ham hans sutteklud (han bruger ikke sut) og synger den samme sang for ham hver aften. Siger godnat og går ud. Han ligger lidt og snakker og bevæger sig og efter ca. 10 min bliver det til lidt mere brok/gråd. Min kæreste går ind og holder hånden på hans mave og synger den samme sang igen og han falder til ro og falder i søvn. Nogen gange må han lige tage ham op og vugge ham lidt indtil han er faldet til ro og kan så ligge ham ned i sengen og så ...

Annonce

... falder han i søvn lidt efter. Så at få puttet ham om aftenen går ok.

Problemet er så at han ofte vågner inden for en time og derefter ca hver anden time hele natten igennem igen. Nogle gange hver time. Når han vågner og brokker sig og begynder at græde meget tager min kæreste ham op og vugger ham i armene og siger sshhhh…. og putter ham igen (inden han er faldet i søvn) og så sover han lidt efter. Nogen gange må han gøre det om flere gange fordi han begynder at græde lige så snart han rammer madrassen. Andre gange er det nok at min kæreste bare går hen og lægger hånden på hans mave og vugger ham lidt.

Jeg står kun op og tager vores søn når han skal have mad 23.30 og 05.30. Vi synes bare slet ikke der er fremskridt og vi er begge helt nedkørte efterhånden! Jeg fornemmer ikke at han er sulten om natten men at det handler om tryghed. Det har det altid handlet om kan jeg mærke. Om dagen sover han 3 lure (stadig i slyngevuggen) men vi vil meget gerne have ham over i hans seng om dagen også da vi mener det er bedst, også i forhold til når han skal starte i institution og også fordi vi næsten skal sidde og holde slyngevuggen igang hele tiden for at han ikke vågner (han vågner næsten altid efter 35 min) og derefter kan han også vågne flere gange. Så jeg har heller ikke mulighed for at sove om dagen.

Mit spørgsmål er så: Skal vi fortsætte som vi gør om natten? Og hvad med slyngevuggen om dagen i forhold til hans seng? Vi er begyndt at tage den fra ham ved hans formiddagslur og forsøger at putte ham i sengen istedet men det er ikke så tit at det lykkedes, hvilket så resulterer i at hans formiddagslur ikke bliver til noget. De to andre lure får han stadig i slyngevuggen. Men skal vi tage den helt fra ham og køre på med sengen eller hvad synes du? Forsøger at rette mig efter dit "søvnhjul" i bogen, mht. sove/spisetider men sovetiderne og længden på lurene om dagen er nu gået helt i vasken pga. det med slyngevuggen og hans lidt dårlige søvn om natten.

Ang. mad så spiser han 3 måltider om dagen og lidt mellemmåltider. Fuldkommen som du har beskrevet i din bog og han er også glad for at spise.

Ammer ca. 6 gange i døgnet.

Håber du kan hjælpe mig!
På forhånd tak :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor