Brev:
Søvn og sovestedet
20. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Søvn og sovestedet
Kære Helen
Vores søn havde kolik indtil han var 1.5 mdr. gammel og for at få noget ro på herhjemme anskaffede vi os en slyngevugge (Natures Sway) som hjalp og vi fik vores søn til at sove! Da kolikken var overstået sov han i sin lift hver nat men i slyngevuggen om dagen.
Barnevognen har han aldrig rigtig ville sove i og hvis man stoppede op vågnede han og vågnede i det hele taget ofte efter ca. 35 minutter og var ikke til at få til at sove igen selvom man vuggede barnevognen eller trillede videre. Vi kunne kun få ham til at sove længere når han lå i slyngevuggen for så kunne vi lige hive i tovet og så efter et par minutter sov han videre.
Da han var 3 mdr. var han for stor til liften og kom over i egen seng som gik rigtig fint. Da han blev 4.5 mdr. begyndte han at vågne ofte om natten og sparke med fødderne og snakke og tilsidst endte det med gråd. Han faldt kun til ro når man tog ham op men lige så snart jeg lagde ham ned vågnede han ofte op igen. Nogen gange måtte jeg amme ham (selvom han ikke skulle have mad) og så faldt han til ro og så kunne jeg lige liste ham ned i sin seng igen. Men tilsidst skulle jeg op så mange gange at jeg ikke magtede det mere og han kom over i vores seng og sove hvor han også blev puttet hver nat. Det har så resulteret i at han vågnede ca hver anden time hele natten igennem (nogen gange oftere) og krævede brystet. Hvis ikke jeg gav ham bryst begyndte han at græde og vågne helt op.
Nu har jeg købt og læst din "sovebog" og tænkte at nu måtte det være nok og han måtte tilbage i egen seng og kun få bryst ved midnat og tidlig morgen. Hans seng står inde i vores soveværelse nede ved vores fodende og hver aften ca. kl. 20 ammer jeg ham ved begge bryster og putter ham derefter i hans seng. Giver ham hans sutteklud (han bruger ikke sut) og synger den samme sang for ham hver aften. Siger godnat og går ud. Han ligger lidt og snakker og bevæger sig og efter ca. 10 min bliver det til lidt mere brok/gråd. Min kæreste går ind og holder hånden på hans mave og synger den samme sang igen og han falder til ro og falder i søvn. Nogen gange må han lige tage ham op og vugge ham lidt indtil han er faldet til ro og kan så ligge ham ned i sengen og så falder han i søvn lidt efter. Så at få puttet ham om aftenen går ok.
Problemet er så at han ofte vågner inden for en time og derefter ca hver anden time hele natten igennem igen. Nogle gange hver time. Når han vågner og brokker sig og begynder at græde meget tager min kæreste ham op og vugger ham i armene og siger sshhhh…. og putter ham igen (inden han er faldet i søvn) og så sover han lidt efter. Nogen gange må han gøre det om flere gange fordi han begynder at græde lige så snart han rammer madrassen. Andre gange er det nok at min kæreste bare går hen og lægger hånden på hans mave og vugger ham lidt.
Jeg står kun op og tager vores søn når han skal have mad 23.30 og 05.30. Vi synes bare slet ikke der er fremskridt og vi er begge helt nedkørte efterhånden! Jeg fornemmer ikke at han er sulten om natten men at det handler om tryghed. Det har det altid handlet om kan jeg mærke. Om dagen sover han 3 lure (stadig i slyngevuggen) men vi vil meget gerne have ham over i hans seng om dagen også da vi mener det er bedst, også i forhold til når han skal starte i institution og også fordi vi næsten skal sidde og holde slyngevuggen igang hele tiden for at han ikke vågner (han vågner næsten altid efter 35 min) og derefter kan han også vågne flere gange. Så jeg har heller ikke mulighed for at sove om dagen.
Mit spørgsmål er så: Skal vi fortsætte som vi gør om natten? Og hvad med slyngevuggen om dagen i forhold til hans seng? Vi er begyndt at tage den fra ham ved hans formiddagslur og forsøger at putte ham i sengen istedet men det er ikke så tit at det lykkedes, hvilket så resulterer i at hans formiddagslur ikke bliver til noget. De to andre lure får han stadig i slyngevuggen. Men skal vi tage den helt fra ham og køre på med sengen eller hvad synes du? Forsøger at rette mig efter dit "søvnhjul" i bogen, mht. sove/spisetider men sovetiderne og længden på lurene om dagen er nu gået helt i vasken pga. det med slyngevuggen og hans lidt dårlige søvn om natten.
Ang. mad så spiser han 3 måltider om dagen og lidt mellemmåltider. Fuldkommen som du har beskrevet i din bog og han er også glad for at spise.
Ammer ca. 6 gange i døgnet.
Håber du kan hjælpe mig!
På forhånd tak :-)