Svar: Selvværd eller selvtillid
6. oktober 2011
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære L´mor
Det er rigtigt, at der er forskel på selvtillid og selvværd:
Selvtillid er noget vi gør, hvor selvværd handler om at være.
Selvtillid handler om noget vi kan, hvor selvværd handler om noget vi er.
Helt overordnet kan man sige, at selvtillid handler om, at "jeg kan finde ud af det jeg skal", men selvværd handler om at "alt ved mig er som det skal være".
Når vi vokser op, så vil der naturligt være sammenligninger. Børn møder sammenligninger i hverdagen - der er ting du kan finde ud af, som L ikke kan finde ud af. Der er ting børnene i børnenehaven mestrer, som hun endnu ikke mestrer og modsat, der er ting hun mestrer som andre børn endnu ikke kan finde ud af. Hverdagen er fyldt med sammenligninger.
Hvis vi har et højt selvværd, så har vi en høj følelse af at have værdi. Så føler vi os okay, selvom vi ikke mestrer det de andre mestrer, så kan vi acceptere at vi er forskellige og at nogle kan noget, andre kan noget andet og vi føler at vi er elsket og har værdi - uanset om vi kan noget, fordi det i sig selv har værdi, at vi er den vi er.
Hvis vi har et lavt selvværd, så vil vi være i tvivl om vores egenskaber, så vil vi stille spørgsmålstegn ved om det vi gør og siger mon er godt nok. Om måden vi ser ud på er okay, om vi er forkerte, og vi vil have en følelse af at det var bedre, at være ligesom de andre ... Hvis vi har et lavt selvværd, så vil vi, når vi sammenligner os med andre, tvivle på os selv og det vi kan eller det vi står for, vi vil føle at de andre er lidt bedre, lidt dygtigere, lidt pænere end vi selv er ...
Du styrker din datters selvværd ved at fortæller hende at hun er noget ganske særligt, at ingen kan tage hendes plads, for ingen er som hende. Din datter får styrket sit selvværd, ved at du møder hende med anerkendelse og accept. Selvværd er ligeværd - og det betyder at din datter skal føle at hun er ligeså meget værd som dig - I er lige meget værd. Du er ikke mere værd, bare fordi du er voksen. Du skal møde din datter med forståelse, åbenhed og interessse. Du skal være nærværende sammen med hende, vise hende rummelighed, accept og empati.
Det betyder ikke at du ikke må stille krav til hende, for det må du godt. Det er også vigtigt at du opdrager hende og med til opdragelse hører også regler og krav. Men det er vigtigt at stille realistiske forventninger til hende, det er vigtigt ikke at kræve noget af hende, som hun ikke er i stand til at honorere i kraft af sin alder og udvikling. Og det er meget vigtigt, at du - hvis og når du irettesætter - har fokus på, at det ikke er hende, der gør noget forkert, men at det er det hun gør, som er forkert.
Det er ret vigtigt, så det gentager jeg lige: Det er ikke hende, der gør noget forkert, men det er det hun gør, som er forkert :) Husk det fokus :)
Og i forhold til det med tegningen, så må du naturligvis godt en gang imellem bare spontant udbryde "nej, hvor er den bare flot den tegning!" - den spontane glæde som opstår, når hun f.eks. kommer og har lavet en flot tegning til dig, skal hun naturligvis også have. Det styrker også hendes selvværd, at mærke at hun kan gøre noget som gør dig glad - fordi følelsen af fællesskab kan være der - vi to har noget sammen :) så gå ikke i panik, fordi du ikke altid kan tale om proces og farver, og hvor spændende den må have været at tegne .. :)
Du spørger om helt konkrete ting, du kan sige til din datter, for at styrke hendes selvværd og der er rigtig mange ting du kan sige. Du må f.eks. gerne være helt konkret og sige: "Jeg nyder sådan at være sammen med dig", "Hvad skulle jeg dog gøre uden dig", "Jeg elsker dig" og lignende, hvor du direkte fortæller hende, hvor meget hun betyder for dig. Men selvværdet styrkes også ved at du i jeres hverdag ser hende, rummer hende og anerkender hende og det hun gør. Hun kan kun udvikle sit selvværd sammen med dig og andre - hun kan ikke udvikle det uden dig - og derfor er det måden du generelt møder hende på, som har betydning.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske