Brev:
Putning og søvn - 6 mdr.
6. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Putning og søvn - 6 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig, da jeg/vi i lang tid har prøvet at få vores søn falde i søvn om aftenen uden at det skal ende i skrig og skrål, men det er desværre noget vi kæmper med langt de fleste aftener. Derudover sover han meget uroligt om natten, og vågner tit, hvor han bliver sur/ked af det med det samme, og hvor at lægge ham til brystet som oftest kun kan få ham til at falde i søvn igen.
Han er en dejlig glad og nysgerrig lille tyksak (næsten 10,5 kilo), men har aldrig været den store sover. Som oftest sover han tre lure om dagen, som varer af 45 min varighed... dette stort set på minuttet. Det er meget sjældent, han sover et længere stræk end det. Jeg har læst dine anbefalinger til andre i forhold til, hvordan dagen kunne se ud, men har desværre ikke fået drengen til at sove længere af den grund.
Selvom jeg gerne ville have han sov mere om dagen, så er det dog putningen om aftenen og nattesøvnen, jeg gerne vil have gjort noget ved.
Han bliver puttet omkring kl 19, da han virker meget træt der. Han bliver ammet af begge bryster, men falder ikke i søvn ved brystet. Jeg lægger ham over i hans seng, som er i forlængelse af min side af sengen uden tremmer. Jeg har de sidste uger sunget natsang for ham (den samme), men det virker faktisk mere som om at han synes der skal være fest, da han ligger og griner af mig og spjætter med arme og ben :o)
Jeg er dog blevet ved med at synge den, da jeg tænker at han vel på et tidspunkt ender med at falde mere til ro af det. Jeg siger godnat til ham og fortæller ham, at jeg kommer ind til ham inden længe. Så forlader jeg rummet. Så kan der gå alt fra et til ti minutter, men så begynder tuderiet. Vi kan gå ind til ham et utal af gange, hvor han ligger og græder. Vi prøver at dysse ham ned. Tager ham op, hvis han græder meget, hvor han hurtigt falder til ro, men ligeså snart han bliver lagt ned i sengen igen så skriger han.
Han vil helst falde i søvn på siden, men hvis vi prøver at hjælpe ham om på siden, så spænder han som en flitsbue og bliver faktisk mere sur/ked af det. Sådan står det på, hvor vi kan tage ham op og trøste ham og lægge ham igen som oftest i en halv time, men mere kan også gøre det. Det er frustrerende og vi er kede af at man tit ender med at blive sur på ham, for det er jo ikke ligefrem noget der hjælper for nogle af os.
Som nævnt tidligere så er han også meget urolig om natten og ligger og vender og drejer sig og roterer 180 grader i sin seng. Når han vågner, så bliver han hurtigt ked af det. Jeg prøver at berolige ham og tager ham op og vugger ham. Det virker i en halv time, hvis jeg er heldig, men derefter vågner han igen og jeg vælger der for tit den nemme løsning at lægge ham til brystet. Jeg prøver at holde det på kun to amninger efter han er blevet puttet om natten (1. gang et sted mellem 22.30-00 og 2. gang typisk ved en 3 tiden), men andre gange kan det godt være oftere.
Jeg håber du har nogle råd til os, da vi godt kunne tænke os at gøre det at falde i søvn for noget mere behageligt for ham.
Jeg lister her et bud på den typiske dag:
Vågner ca. 6-6.30
Morgen: 7.30 Øllebrød eller havregrød + vand
Formiddag 8.30-9: Ammes og puttes til lur
- sover ca 45 min.
Ammes efter lur, hvis han ikke har villet ammes inden lur.
Formiddag ca. 11: en smule frugtmos
Frokost ca . 12: grød eller grøntsagsmos
Ammes og puttes til lur 12.30-13.00 (han kan som oftest ikke holde mere end 2-2 1/2 time før han skal sove igen)
- sover igen her typisk 45 min.
Eftermiddag ca 14.: frugtmos evt. lidt rugbrød
Kl 16-16.30: Ammes og puttes til en lur mere
Aften: 17.30-18. Grøntsagsmos med kød, nogle gange lidt frugtmos til dessert
Ammes af begge bryster og puttes til natten ca. kl. 19
Vågner mellem 22.30-00, hvor han ammes
(jeg går som oftest i seng ved en ti tiden, så hvis han nogle gange sover længere end til efter kl tolv, så venter jeg med at amme ham)
Vågner herefter med et par timers mellemrum, men prøver som sagt så vidt muligt, at der skal gå min. tre timer imellem amningerne.
Er ked af at det blev ret langt, men håber du kan give nogle råd med på vejen :o)
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Anne