Svar: Stoppe med sut - 3 år, 2 mdr.

7. september 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maibrit

Det lyder som en rigtig god idé at aflevere sutterne til en forretning, hvor man kan få andre gode ting i bytte. Det I skal være opmærksomme på er, at han naturligt vil have brug for en substitut for sutten og det kan derfor være en god idé også at bytte til en bamse eller lignende, som han kan putte med i stedet ... Det er ikke det samme at blive puttet og ligge og kikke på togbanen på gulvet, det virker meget sejt i butikken, men når sengetiden sig nærmer, så er det ikke tryghedsgivende som sutten :)

Det er også en rigtig god idé at læse bøger om det at aflevere sine sutter, så I får ham sporet ind på, at det er det som skal ske og at det er ved at være tiden.

Det er en rigtig god idé, hvis det kan ske i et samarbejde og det sker ofte lettest, hvis man kan skære behovet for sutten ned, så det bliver mindre og mindre.. Det vil sige at sutten kun bruges om aftenen, inden man skal sove og om morgenen gøres den ren og lægges så derefter på sin plads, hvor den så ligger og venter, til han igen skal igen. Tag ham med i denne proces "nu ligger sutten her og venter til du skal i seng", så han ved, at det er der han får ...

Annonce

... den, nu er aftalen sådan. Og sidste skridt er så at den helt er væk og i stedet erstattes så med noget andet.

Et godt putteritual er vigtigt, det kan være rart at få lidt at spise, inden han skal sove, det kan være rart at få læst godnathistorie, at få masseret sine fødder eller lignende, så det stadig er ligeså hyggeligt at komme i seng som før - nu er det bare uden sut.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal tale med ham om, at det er tid til at stoppe med sut, og forklare ham at sutterne skal byttes til legetøj i butikken. Det vil være en rigtig god idé at I samler sutterne sammen 1-2 dage før, de så skal afleveres - så han selv er med til at samle dem sammen og selv kan fortælle mormor at nu skal de afleveres, for han er blevet så stor, at han ikke behøver dem mere. Jo mere I kan tage ham med i processen, jo bedre vil det være og hvis I samler sutterne sammen 1-2 dage før, så er det let at sige til ham "på lørdag, når du har sovet 2 nætter, så skal sutterne afleveres" - det er en tidshorisont, som han kan forholde sig til og det er vigtigt at det ikke trækker ud ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med projekt suttestop! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder