Vil ikke spise, sover ikke igennem, tester grænser

7. september 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Vil ikke spise, sover ikke igennem, tester grænser

Hej Helen

Jeg skriver til dig igen, idet jeg igen har brug for hjælp til min søn. jeg har en del problemer med ham og synes ikke jeg kan dele det op i flere breve for mener lidt det hele hænger sammen, så håber du kan overskue det hele og vil prøve at besvare alle punkter.

Jeg har en super dejlig dreng på 14 mdr. han er mere eller mindre altid glad. men på det seneste er han begyndt ikke at ville spise aftensmad. til tider går det godt, men så er vi også heldige. for det meste for han lov til at prøve at spise selv for så er det sjovere for ham plus det jo også styrker ham i at kunne spise selv med tiden. jeg plejer som regel at hjælpe ham med at tage mad på skeen og så styrer han selv den til munden. det går faktisk ret godt, men de sidste par uger kan jeg ikke få noget som helst i ham også selv hvis jeg ikke hjælper ham med maden.

Det skal sige at han er i dagpleje og der vil han godt spise det mad der bliver serveret. vil lige nævne at jeg prøver at lave alm. mad som vi selv vil spise og ikke speciel mad til ham.

hans rytme pt.med mad er således.

kl. 7 - morgenmad - gerne havregrød og vand
kl. 7.45-8.45 formiddagslur
kl. 9 - bolle med smør og vand
kl. 11.30-12 - frokost - rygbrød med pålæg og vand/mælk
kl. 12 - for mm flaske ca. 150ml
kl. 14-15 middagslur
kl. 15.-15.30 - brød, el- frugt og vand
kl. 16 - hentes fra dagpleje
kl. 17-17.15 - aftensmad og vand
kl. 18.30-19 - gøres klar til nat, laver 2 flasker til natten på 200ml, hvoraf han drikker ½ af den ene når han puttes.

Som regel er det mig som putter ham idet hans far arbejder. jeg giver ham flasken mens han sidder hos mig og får ham til at sove næsten hvorefter jeg så ligger ham i sin seng. for det meste er det meget nemt og smertefuldt, men hvis jeg bare ligger ham ind hvor han ikke er faldet hen, så er det simpelthen en kamp for at få ham til at sove og han synes bare det er en leg og griner bare hvis jeg ligger ham ned gang efter gang.

Når jeg er træt af den leg går jeg som regel ind i et andet værelse hvorefter han begynder at græde. jeg går ikke ind til ham med det samme for han skal lære jeg ikke bare kommer hver gang han græder. men det kan så stå på et godt stykke tid indtil han er blevet overtræt og beslutter sig for at nu vil han sove. men så sover han også stille og roligt et par timer før han vågner igen. de fleste gange kan jeg nøjes med at give ham sutten eller en tår vand, men hvis ikke det er godt nok vil ...

Annonce

... han have sin flaske og inden kl er 24 har han drukket 200ml. også står den ellers hele natten på at han vågner 3-4 gange også er det det samme ritual. når natten er omme kan han snildt have drukket begge flasker, så meget vågner han.

Skal nok lige nævne at han har været meget syg med snot, host og ik mindst mellemørebetændelse, heldigvis har han dræn i begge ører, men hans ører gør slf stadig ondt.

Jeg er godt klar over at sygdom kan være med til at han ikke sover så godt, men han har aldrig sovet igennem og jeg synes snart jeg godt kunne tænke mig en ordenlig nattesøvn hvor han ikke vågner hver 2 time.

Jeg har eksperimenteret med at have lidt lys tændt ude i gangen så han kan finde sin sut, jeg spiller sovemusik, ligger ekstra sutter og nusseklude ned til ham og det med dyne vil han absolut ikke sove med og jeg bekymrer mig lidt for det er jo snart vinter og ville godt have han har det varmt hvis nu ikke der skulle være varmt nok i værelset.

Nå, men en sidste ting er at han i den grad tester os med alt. efter han er begyndt at gå og der er nye ting at opdrage, så er der jo også nye ting man kan pille ved.
Vi er ved at lære ham de ting han ikke må pille ved at vi siger nej. men når vi gør bliver han stik tosset og bryder ud i gråd som om vi har banket ham. jeg prøver lidt at ignorere det og andre gange tager jeg ham væk fra det han er igang med at pille ved og prøver at få hans opmærksomhed med legetøj mv. nogen gange kan det lade sig gøre andre gange prøver han igen og igen at komme hen til det han var igang med at pille ved. hvad kan jeg gøre her ??

Også er der tandbørstningen.. det er en kamp at få børstet tænder på ham også selvom han selv har en børste og børster tænder på os samtidigt. men det hjælper ikke rigtigt. hvad har du af gode råd her.

Puslebordet er også lidt af en kamp. det er med næsten 100 % sikkerhed at hver gang man ligger ham ned sparker han og græder og vil ikke skiftes eller have tøj på. hos dagplejen er der ingen problemer, men jeg prøver at få ham til at hjælpe til så han ikke bare ligger der.. lige nu har han sin ben ud over bordet, ik meget - men overvejer at vende madrassen så han ligger vandret, men det gør jo bare tingene lidt sværre når man skal skifte og give tøj på.

Nå, nu tror jeg at jeg er ved at være igennem det hele og håber du kan se den røde tråd i det hele og hjælpe mig med at få en dreng der vil spise og sove, for jeg er en meget brugt mor.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor