Svar: Lege selv...

4. september 2011

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Louise

Børn i jeres datters alder vil ofte lege det der hedder parallel-leg, det vil sige lege, hvor man leger ved siden af hinanden. I sidder ved siden af hinanden på gulvet og leger med hver sin ting. Hun kan naturligvis sagtens lege sammen med jer, på den måde at I f.eks. bygger et tårn af klodser og hun så vælter det - hun vil nyde at se jer bygge og vil nyde forventningensglæde og det brag det giver, når hun derefter puffer til tårnet, men det vil stadig være en leg, der er styret af jer :)

Lige nu er det vigtigt for jeres datter, at I er ved siden af hende, når hun leger - ikke fordi hun nødvendigvis leger med jer, men hun leger i samme rum som jer. Hun har stort brug for at opleve ting sammen med jer - altså se på noget og dele sin oplevelse med jer. Det er ikke nok for hende at gøre det selv, hun vil naturligt gerne have mor eller far med.

Man taler her om et fælles tredje. Det vil sige når barnet og den voksne i fællesskab kigger på en ting eller udfører noget sammen. Ofte starter det med at den voksne sidder og kigger på noget, som fanger barnets interesse. Hun ser at du er optaget af det og begynder derfor at interessere sig for, hvad det er du laver. Du viser hende det, taler om og forklarer, hvad det er I kigger på og hun lærer derved en masse nye ord, samtidig med at det giver hende lyst til selv at undersøge og prøve at forstå.

Det gælder generelt at din datter gerne vil være sammen med jer. Hun trækker af sted med jer i hånden, ikke nødvendigvis fordi hun vil vise jer noget bestemt, men fordi hun prøver at være sammen med jer. Derfor er det vigtigt at I ikke altid har fokus på leg, men på at I skal være ...

Annonce

... sammen. Så når du f.eks. synes det er tid til at lave noget praktisk, så tage hende med i disse ting. Hun kan sagtens være med til at dække bord, komme udskåret salat og grøntsager i skåle, rende rundt med en støveklud og 'tørre støv af' osv.

I kan også nogle gange gøre det, at I tager legen med jer, så hun er i køkkenet, i stuen eller hvor I nu befinder jer og så kan hun sidde og lege med sit legetøj imens I laver andre ting. Simpelthen fordi det er naturligt for hende at ville være og lege i samme rum som dig - også selvom I ikke leger sammen.

Leg er utroligt vigtigt for børn. Når de leger, så lærer de noget om sig selv og noget om andre. Børn har en naturlig indre drivkraft, et stort behov for at lege og deres leg er lystbetonet og sjov. Derfor leger børn ofte også på tidspunkter, hvor vi forældre ikke altid synes det er passende eller de gør ting til leg, som vi faktisk ikke synes er leg. Hvis man siger til sit barn "nu synes jeg du skal gå ind på værelset og lege ..." så vil barnet ofte ikke gøre det, simpelthen fordi lysten ikke er kommet af sig selv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal opmuntre jeres datter til at lege med ting, som hun er god til, for på den måde opbygger I mestringsfølelse og selvtillid hos hende - og det vil på sigt, netop give hende lyst til at lege mere selv.

I takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt have glæde af at lege mere med børn. Især i 2-3 års alderen er det vigtigt for hende at lege rollelege - netop med andre. Legen mellem børn vil naturligt være anderledes end legen mellem barn og voksen. Så på den måde vil tiden naturligt gøre at det at lege udvikler sig.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige