Brev:
Lege selv...
4. september 2011
Alder:
20 mdr.
Lege selv...
Kære Helen
Mit spørgsmål denne gang drejer sig om hvor meget et barn på min datters alder (1 år og 8 mdr.) skal kunne lege for sig selv?
Vi passer hende stadig hjemme, hvilket er planen indtil hun skal starte i børnehave og det nyder vi meget. Jeg overvejer dog også om det derfor er særlig vigtigt at vi er opmærksom på, at hun ikke bliver for vant til at der altid er nogen til at underholde?
Egentlig har vi altid været meget sammen med hende ud fra tanken, at børn ikke kan forkæles med for meget voksenkontakt og synes også at vi kan mærke, at hun af sig selv bliver mere og mere selvstændig, uden at vi presser på. Vi er dog særligt på det sidste begyndt at overveje, om vi på en eller anden måde skal træne hende lidt i det med at kunne lege selv. Som det er nu, er det lidt en blanding af at vi leger sammen, hun leger med noget mens vi sidder ved siden af og leger med noget andet, vi tager på legepladsen/til rytmik/i svømmehal for at hun også kan se andre børn, hun hjælper med at tømme opvaskemaskine og lign., og ind i mellem tusser hun bare lidt rundt for sig selv, imens vi ordner noget praktisk (men for det meste bare 5 min. af gangen).
Vi kan mærke, at hun her over sommeren er blevet bedre og bedre til at lege selv (leger mere "rigtige" lege nu og finder selv på), men som sagt er det kun kort tid ad gangen. Det handler egentlig ikke om, at vi synes det er træls at skulle lege med hende (selvfølgelig er det hårdt nogle gange, men det følger jo med:-), men mere om at vi jo gerne vil give hende en god start + at det er svært ikke at overveje, om andre tænker at vi forkæler hende...
Hun har helt fra baby været en meget opmærksom og aktiv pige, så der er gang i den - også når der fx er gæster på besøg. Hun har aldrig været den baby, der nød bare at kigge lidt på sit legetøj på et tæppe mens mor og far snakkede med gæsterne og nu hvor hun er en større pige fylder hun også meget når vi har besøg - vil gerne have alle med til at lege og snakker en masse:-)
Vi har valgt at gøre det sådan, at vi, når vi spiser, siger at mor og far skal spise færdig, men at hun gerne må gå ind og lege lidt selv. Det fungerer nogenlunde (går ind i ½ min og kommer tilbage og spørger igen), men det går fremad. Vil det være godt for hende at vi gør mere af det eller er det bare noget, der kommer med alderen?
På forhånd mange tak for dit svar:-)
De bedste hilsner
Louise