Lege selv...

4. september 2011

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Lege selv...

Kære Helen

Mit spørgsmål denne gang drejer sig om hvor meget et barn på min datters alder (1 år og 8 mdr.) skal kunne lege for sig selv?

Vi passer hende stadig hjemme, hvilket er planen indtil hun skal starte i børnehave og det nyder vi meget. Jeg overvejer dog også om det derfor er særlig vigtigt at vi er opmærksom på, at hun ikke bliver for vant til at der altid er nogen til at underholde?

Egentlig har vi altid været meget sammen med hende ud fra tanken, at børn ikke kan forkæles med for meget voksenkontakt og synes også at vi kan mærke, at hun af sig selv bliver mere og mere selvstændig, uden at vi presser på. Vi er dog særligt på det sidste begyndt at overveje, om vi på en eller anden måde skal træne hende lidt i det med at kunne lege selv. Som det er nu, er det lidt en blanding af at vi leger sammen, hun leger med noget mens vi sidder ved siden af og leger med noget andet, vi tager på legepladsen/til rytmik/i svømmehal for at hun også kan se andre børn, hun hjælper med at tømme opvaskemaskine og lign., og ind i mellem tusser hun bare lidt rundt for sig selv, imens vi ordner noget praktisk (men for det meste bare 5 min. af gangen).

Vi kan mærke, at hun her over ...

Annonce

... sommeren er blevet bedre og bedre til at lege selv (leger mere "rigtige" lege nu og finder selv på), men som sagt er det kun kort tid ad gangen. Det handler egentlig ikke om, at vi synes det er træls at skulle lege med hende (selvfølgelig er det hårdt nogle gange, men det følger jo med:-), men mere om at vi jo gerne vil give hende en god start + at det er svært ikke at overveje, om andre tænker at vi forkæler hende...

Hun har helt fra baby været en meget opmærksom og aktiv pige, så der er gang i den - også når der fx er gæster på besøg. Hun har aldrig været den baby, der nød bare at kigge lidt på sit legetøj på et tæppe mens mor og far snakkede med gæsterne og nu hvor hun er en større pige fylder hun også meget når vi har besøg - vil gerne have alle med til at lege og snakker en masse:-)

Vi har valgt at gøre det sådan, at vi, når vi spiser, siger at mor og far skal spise færdig, men at hun gerne må gå ind og lege lidt selv. Det fungerer nogenlunde (går ind i ½ min og kommer tilbage og spørger igen), men det går fremad. Vil det være godt for hende at vi gør mere af det eller er det bare noget, der kommer med alderen?

På forhånd mange tak for dit svar:-)

De bedste hilsner
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.