Svar: Tandbørstning - 2 år, 10 mdr.
31. august 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Gitte
Det lyder som om at I allerede gør hvad I kan ... og når jeres datter kniber munden sammen og nægter at lade jer børste hendes tænder, så er det naturligt en del af den selvstændighed og øgede vilje til at ville selv, som træder igennem.
I må genre give hende små forklaring om at tænderne skal børste, når hun har spist, så tænderne bliver gjort rene. I kan også låne bøger om at få børstet tænder, I kan synge sange om at få børstet tænder "du skal børste dine tænder, hver gang du vasker hænder ..." osv. For at se om det kan motivere hende lidt, selvom hun jo stadig ikke er ret gammel.
Og så kan det faktisk også nogle gange være en idé med en elektrisk tandbørste. Mange børn synes faktisk det er sjovt, når børsten kører rundt på tænderne og synes det kilder (der er naturligvis også børn som slet ikke bryder sig om det) - og så er det også rigtig svært at bide sammen om en tandbørste som bevæger sig ... :)
I kan prøve og se om det kan være en løsning hos jer.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske