Svar: Maden ud af munden og ind igen
Kære Annemette
Det er helt normalt at din dreng tygger på sin mad, og derefter tager den ud af munden og putter den ind igen. Det at spise interesserer ham på en anden måde nu og han er naturligt nysgerrig efter at undersøge, hvordan maden ser ud, når den er tygget :)
Han undersøger dog også hvordan du reagerer på de ting han gør og derfor er det en rigtig god idé at du forsøger at have fokus på det, du gerne vil have - mere end at skælde ud. Du kan f.eks. sige "ind i munden skat, ind i munden" og på den måde opfordre ham til at spise maden og ikke lege med den.
Børn vil på samme måde også kunne komme maden op i glasset for at se, hvordan det ser ud, når de flyder rundt i mælken, eller de kan finde på at vælte glasset, for at se hvordan det er, når væsken flyder ud på bordet og ud over bordkanten. De kan også finde på at skubbe madhapserne ud over bordets kant - igen for at lære og undersøge hvordan verden fungerer og hvordan du reagerer. På samme måde vil børn også kunne smide med deres tallerken eller vende tallerkenen på hovedet.
Det er naturligvis en balance imellem at lade barnet undersøge og blive klogere, men også sætte grænser og lære barnet, hvad der er okay og hvad der ikke er. Nogle gange kan det være nødvendigt at afbryde måltidet, for at vise barnet, at det her var ikke okay - det kan være at slutte måltidet "nu er du vist færdig med at spise", tørre hænderne og munden og sætte barnet ned og væk fra bordet, så det kan lege på gulvet, hvis det har brug for at lege. Andre gange kan det være en god idé at fjerne tallerkenen og når ...
... barnet så protestere sige "maden skal spises, ind i munden, ikke lege" osv. og så give tallerkenen igen, så barnet her oplever hvad du vil og hvad du ikke vil.
Men, med den alder din dreng har, så er det begrænset, hvor meget du kan opdrage og sætte grænser. Det er begrænset hvor meget han forstår endnu. Derfor virker det ofte bedre at anerkende hans lyst til at lave lyd og lege med maden - og så give ham mulighed for at undersøge og udforske disse ting uden for middagsbordet.
Så hvis din dreng lige nu fascineres af at lege med tallerkenen, synes det er spændende at banke den ned i bordet, banke med skeen, smide det hele på gulvet med et ordenligt rabalder - så er han optaget af lyd. Derfor kan du give ham en tromme, et hammerbræt eller lignende, som han kan lave lyd med på gulvet i stuen. Hvis han fascineres af væsker der løber, mad der smattes ud mellem hænderne, klister osv. så kan det være en rigtig god idé at bage nogle boller og lade ham sidde med bolledejen, det kan være en rigtig god idé at give ham nogle bøtter, kander osv. med i badekaret, så han kan lege med vand der, ligesom det kan være en god idé at tage ham med ud i en sandkasse og lege med sand og vand.
Jo mere du kan stimulere hans lyst til at udforske verden uden for middagsbordet, jo mere ro kan du være heldig at få, når han skal spise. Han vil så naturligt bedre kunne koncentere sig om at spise sin mad, når han sidder ved bordet :)
Læs min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", som netop også handler om disse ting og hvordan børn lærer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
De gode playlister – hvad kan god musik gøre for dit barn?
Hvorfor skal dit barn høre musik?
Sang og musik kan fungere som en kilde til sproglig- og motorisk læring, kreativitet og glæde hos dit barn. Der findes mange former for børnemusik deriblandt musik med fokus på bevægelse, leg og læring, men også sange som hjælper din lille til at slappe af ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. april 2024 | Udvikling | 3 år
Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...
11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Toårig dreng og sproglig støtte
Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...
5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...
2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....
27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.
Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...
Viden om børn:
Klumpfod (varusfod)
I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.
Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...
Gulsot nyfødt
Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.
Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.