Brev:
Søvn i dagtimerne er blevet et problem
11. august 2011
Alder:
2 mdr.
Søvn i dagtimerne er blevet et problem
Hej Helen,
Så har jeg igen brug for råd, efter du for kort tid siden hjalp med svar på spisning. Det er heldigvis blevet rigtig godt igen med at spise, det fungere bare fint efter jeg stoppede med at presse hende. Jeg gjorde det ubevidst, men kan godt selv se det efter du nævnte muligheden.
Nu er det søvn i dagtimerne der er blevet et problem. Hun vil kun power nappe og sover kun en ½ time i træk. Det siger sig selv at hun er træt når hun igen vågner, men vil bare ikke sove mere. Derefter holder hun max 1 time og så kan jeg putte hende igen, blot for så at tage hende op igen efter ½ time. Jeg har virkelig brug for nogle gode råd, er det udviklingen nu hvor hun er 2½ måned eller er det noget jeg gør forkert?
Ganske kort, så sover hun i sin lift, enten stående i sin tremmeseng eller i barnevognen. Det er samme mønster der gør sig gældende – hun bliver puttet ved at jeg slynger hende, giver hende sut og så holder en hånd på hendes kind indtil hun falder til ro. Nogle gange lykkes det, andre gange vækker hun sig selv med fægtende arme og ben. Jeg kan se hun ønsker at sove, men hendes små arme vækker hende ved de ukontrollerede bevægelser. Det er vel også bare en periode?
Så er det nærliggende at sidde med hende i sine arme, for så vil hun gerne sove i et par timer, men det holder jo ikke i længden, så det prøver jeg at gøre så lidt som muligt. Jeg kunne også godt trænge til lidt tid selv, det når jeg jo ikke, når hun kun sover ½ time.
Hun sover godt om natten, selv om hun er mega overtræt om aftenen. Ofte græder hun en time før hun falder til ro og ofte vågner hun 2-3 gange og græder før hun endelig kan overgive sig. Hun græder ellers meget sjældent. Hun ligger hos mig og sover fra kl. ca. 20 til 06 – afbrudt af 2-3 gange mad. Nogle gange skal jeg lige op og gå hende lidt til ro, da hun også om natten fægter med arme og ben, men det er max ½ time.
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende? Skal jeg i gang med noget rytme, for det har vi ikke endnu?
Kærlig hilsen
Katja