Svar: Pludre - 4 mdr.

4. august 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære søde du

Tillykke med den lille dreng og tak for dit åbne og ærlige brev :)

Det er hårdt at føde 5 uger før tid og enhver nybagt mor, vil være bekymret for om noget er galt. Det er næsten ikke til at bære, hvis ens barn fejler noget. Men der er ingen der siger, at din dreng ikke er som han skal være. Han er sandsynligvis blevet undersøgt mange gange af flere læger og sygeplejersker og du beskriver en dejlig lille dreng, der har en rigtig fin kontakt til dig, han smiler bevidst og har god øjenkontakt.

Det er rigtigt at børn i 5-6 ugers alderen begynder at være mere vågne og aktive. De kikker intenst på en, når man taler og begynder at skelne flere lyde fra hinanden. De begynder i den alder at kunne se farver og former og de er ofte meget opmærksomme og bliver derfor ofte også lidt overtrætte og græder derfor lidt ekstra sidst på dagen.

I 8-10 ugers alderen begynder barnet at smile bevidst. Barnet løfter hovedet og skulrene fra underlaget, strækker kroppen mere ud. Øjenkontakt bliver mere intens og længerevarende og barnet laver små pludrelyde - præcist som du beskriver. Det er lyde som "Agryy" og "aahh".

Når barnet bliver 3-4 måneder gammelt, så sker der rigtig meget. Barnet følger rigtig meget med i ...

Annonce

... omgivelserne, begynder at pludrer mere og mere - og barnet begynder i den alder ofte også at le - kluk-le.

Du er nødt til at korrigere din drengs alder og udviklingsmæssigt se ham som et barn på 12 uger - og så lyder det helt okay det du fortæller. Udnyt netop stunderne under og efter spisning, når du pusler ham, bader ham osv. til at pludre med ham og begynde at pludre i dialog. Prøv at gentage hans lyde, stop med at sige noget, afvente at han siger en ny lyd som du så gentager, vent igen. Så du på den måde holder lidt pauser og lader ham sige lidt lyde, som du så gentager :)

Brug din ansigtmimik og dit toneleje, når du taler med ham og pludrer i dialog.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Læs min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor du korrigerer i forhold til din drengs alder. Du vil se, at han følger udviklingen trinvist og at tingene sker i nogenlunde nævnte rækkefølge - og det er det, som er vigtigt. At han udvikler sig, men også skal have lov til at gøre det i sit eget tempo.

Og tal så også med din sundhedsplejerske og lad hende vurdere hans kontakt. Hun har haft masser af børn i armene og vil godt kunne fortælle dig, om hans kontakt er som man vil forvente i forhold til hans alder :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor