Svar: Pludre - 4 mdr.
4. august 2011
Alder:
4 mdr.
Kære søde du
Tillykke med den lille dreng og tak for dit åbne og ærlige brev :)
Det er hårdt at føde 5 uger før tid og enhver nybagt mor, vil være bekymret for om noget er galt. Det er næsten ikke til at bære, hvis ens barn fejler noget. Men der er ingen der siger, at din dreng ikke er som han skal være. Han er sandsynligvis blevet undersøgt mange gange af flere læger og sygeplejersker og du beskriver en dejlig lille dreng, der har en rigtig fin kontakt til dig, han smiler bevidst og har god øjenkontakt.
Det er rigtigt at børn i 5-6 ugers alderen begynder at være mere vågne og aktive. De kikker intenst på en, når man taler og begynder at skelne flere lyde fra hinanden. De begynder i den alder at kunne se farver og former og de er ofte meget opmærksomme og bliver derfor ofte også lidt overtrætte og græder derfor lidt ekstra sidst på dagen.
I 8-10 ugers alderen begynder barnet at smile bevidst. Barnet løfter hovedet og skulrene fra underlaget, strækker kroppen mere ud. Øjenkontakt bliver mere intens og længerevarende og barnet laver små pludrelyde - præcist som du beskriver. Det er lyde som "Agryy" og "aahh".
Når barnet bliver 3-4 måneder gammelt, så sker der rigtig meget. Barnet følger rigtig meget med i omgivelserne, begynder at pludrer mere og mere - og barnet begynder i den alder ofte også at le - kluk-le.
Du er nødt til at korrigere din drengs alder og udviklingsmæssigt se ham som et barn på 12 uger - og så lyder det helt okay det du fortæller. Udnyt netop stunderne under og efter spisning, når du pusler ham, bader ham osv. til at pludre med ham og begynde at pludre i dialog. Prøv at gentage hans lyde, stop med at sige noget, afvente at han siger en ny lyd som du så gentager, vent igen. Så du på den måde holder lidt pauser og lader ham sige lidt lyde, som du så gentager :)
Brug din ansigtmimik og dit toneleje, når du taler med ham og pludrer i dialog.
Læs min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor du korrigerer i forhold til din drengs alder. Du vil se, at han følger udviklingen trinvist og at tingene sker i nogenlunde nævnte rækkefølge - og det er det, som er vigtigt. At han udvikler sig, men også skal have lov til at gøre det i sit eget tempo.
Og tal så også med din sundhedsplejerske og lad hende vurdere hans kontakt. Hun har haft masser af børn i armene og vil godt kunne fortælle dig, om hans kontakt er som man vil forvente i forhold til hans alder :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske