Svar: Tænder - 7 mdr.
18. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Ina-Marie
Børn får tænder meget forskelligt. Nogle børn er født med tænder, andre får først de første tænder efter de er fyldt et år. De fleste børn får tænder omkring 6 måneders alderen og det er mest normalt at det er de to midterste fortænder i undermunden der bryder frem først. Igen er der dog også børn der får tænder i overmunden først og jeg har også oplevet børn som startede med at få hjørnetænderne ...
Når tænderne er ved at bryde frem så vil gummen ofte blive hvid og føles lidt hård. gummen kan også blive rød, hævet og tydeligt se irriteret ud - det ser man ofte, når barnet får kindtænder. Kindtænderne er normalt de tænder der kommer sidst.
Mange børn bliver ekstra pylrede, de sover måske lidt dårligt, får pludselig tynd mave, rød numse og barnet kan også få lidt feber i forbindelse med at tænderne bryder frem. Generelt siger man dog at hvis feberen er mere end 38 grader og varer mere end et døgn, så skyldes det ikke tænder men noget andet og så skal barnet ses af lægen.
Det er rigtigt at det kan hjælpe at klø lidt på barnets gummer og det er ofte også en god idé at give barnet lidt agurk. Der er noget syre i agurken som ifølge et gammelt husmoderråd skulle kunne "berolige" gummerne lidt.
Den gængse rækkefølge af hvornår tænderne bryder igennem er sådan her:
6 mdr.: en fortand i undermunden, efter fulgt af næste.
7 mdr.: en fortand i overmunden efter fulgt af næste
8-9 mdr.: alle fire fortænder i overmunden kommer frem
9-10 mdr.: de to resterende fortænder i undermunden kommer frem, så der også er 4 tænder her
1 år: en af kindtænderne bryder frem og de andre følger efter.
Omkring 2½ års alderen har barnet et komplet sæt mælketænder bestående af 20 tænder i alt - 10 tænder i både overmund og undermund: To kindtænder i hver side, en hjørnetand i hver side og fire fortænder i midten.
Som jeg skrev er tidspunktet for tandfrembrud meget forskelligt og det er bestemt ikke alle børn som følger ovenstående. Det har dog ingen praktisk betydning hvor tidligt barnet får sine tænder, da barnet sagtens kan lære at tygge sin mad, selvom det ikke har tænder. Jeg har endda hørt tandlæger sige at det er en fordel at barnet får sent tænder, da det gør tænderne mere holdbare i længden.
Hvor lang tid tænderne er om at bryde ud ... tja, fra man ser de første hvide antydninger i gummen kan der gå lang tid, flere uger - men selve tandfrembruddet, der hvor tanden skyder igennem huden plejer at ske i løbet af 1-2 døgn.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske