Svar: Tænder - 7 mdr.

18. maj 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Ina-Marie

Børn får tænder meget forskelligt. Nogle børn er født med tænder, andre får først de første tænder efter de er fyldt et år. De fleste børn får tænder omkring 6 måneders alderen og det er mest normalt at det er de to midterste fortænder i undermunden der bryder frem først. Igen er der dog også børn der får tænder i overmunden først og jeg har også oplevet børn som startede med at få hjørnetænderne ...

Når tænderne er ved at bryde frem så vil gummen ofte blive hvid og føles lidt hård. gummen kan også blive rød, hævet og tydeligt se irriteret ud - det ser man ofte, når barnet får kindtænder. Kindtænderne er normalt de tænder der kommer sidst.

Mange børn bliver ekstra pylrede, de sover måske lidt dårligt, får pludselig tynd mave, rød numse og barnet kan også få lidt feber i forbindelse med at tænderne bryder frem. Generelt siger man dog at hvis feberen er mere end 38 grader og varer mere end et døgn, så skyldes det ikke tænder men noget andet og så skal barnet ses af lægen.

Det er rigtigt at det kan hjælpe at klø lidt på barnets gummer og det er ofte også en god idé at give barnet lidt agurk. Der er noget syre i agurken som ifølge et gammelt husmoderråd skulle kunne "berolige" gummerne lidt.

Den gængse rækkefølge af hvornår ...

Annonce

... tænderne bryder igennem er sådan her:

6 mdr.: en fortand i undermunden, efter fulgt af næste.
7 mdr.: en fortand i overmunden efter fulgt af næste
8-9 mdr.: alle fire fortænder i overmunden kommer frem
9-10 mdr.: de to resterende fortænder i undermunden kommer frem, så der også er 4 tænder her
1 år: en af kindtænderne bryder frem og de andre følger efter.

Omkring 2½ års alderen har barnet et komplet sæt mælketænder bestående af 20 tænder i alt - 10 tænder i både overmund og undermund: To kindtænder i hver side, en hjørnetand i hver side og fire fortænder i midten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som jeg skrev er tidspunktet for tandfrembrud meget forskelligt og det er bestemt ikke alle børn som følger ovenstående. Det har dog ingen praktisk betydning hvor tidligt barnet får sine tænder, da barnet sagtens kan lære at tygge sin mad, selvom det ikke har tænder. Jeg har endda hørt tandlæger sige at det er en fordel at barnet får sent tænder, da det gør tænderne mere holdbare i længden.

Hvor lang tid tænderne er om at bryde ud ... tja, fra man ser de første hvide antydninger i gummen kan der gå lang tid, flere uger - men selve tandfrembruddet, der hvor tanden skyder igennem huden plejer at ske i løbet af 1-2 døgn.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne