Blå lilla brystvorte - Raynauds syndrom

18. maj 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Blå lilla brystvorte - Raynauds syndrom

Kære Helen

Endnu et brev fra mig om noget lidt andet.

Jeg har ammet min dreng i 6 måneder, så jeg stoppede for nyligt efter at have trappet lidt ned forinden. Jeg stoppede da han brokkede sig så meget at det ikke længere var rart for nogen af os.

Jeg havde et hårdt ammeforløb med overproduktion i lang tid. mælkeknuder, og svære brystspændinger i ca 5 måneder. Der begyndte jeg stille og roligt at trappe ned og det hjalp endeligt på trykket.
Foruden det fik jeg også svamp og havde store smerter ved amningen indtil min søn fyldte tre måneder, hvor jeg fik en tabletkur mod svamp. Det hjalp.

Min søn har ofte været utilfreds ved amningen og det har skiftevist været hyggeligt men også hårdt og besværligt. Alligevel savner jeg det nogle gange og jeg syntes fx det er rigtig surt ikke at kunne amme om natten længere.

Nå men det jeg egentlig ville spørge dig om er slet ikke noget jeg ved om du kan svare mig på.

Men noget jeg har undret mig over er, at jeg aldrig har kunnet malke ud med pumpe. Jeg kunne fint malke ud med hånden men ...

Annonce

... hvis jeg satte pumpe på, kom kun en tynd stråle og mine brystvorter blev lilla. Det er som om jeg har ødelagt dem lidt af at have prøvet at malke med pumpe for nu efter jeg er stoppet med at amme, bliver mine brystvorter stadig lilla og blålige i det. På den ene kom en lille sort prik også når jeg malkede. Samme skete når jeg malkede med hånden, men der kunne jeg til gengæld få en masse mælk ud.

Det er ikke noget jeg har oplevet før mit amme forløb og jeg syntes det har været lidt underligt og ubehageligt.

På samme tid er det som om huden inde i midten af brystvorten er hvid og hård og kan kradses af.
Jeg føler at mine brystvorter er helt ødelagt af mit ammeforløb.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om du har stødt på noget lignende i din karriere som sundhedsplejerske?
Om du måske kunne vide hvad det handler om?

Jeg ammede sidste gang i påsken i april måned og jeg kan stadig presse nogle dråber mælk ud. Har dog ikke længere mælkeknuder. Hvor lang tid går der før det er helt væk?

Tak for dine svar

Venlig hilsen
Ina-Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!