Brev:
Blå lilla brystvorte - Raynauds syndrom
18. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Blå lilla brystvorte - Raynauds syndrom
Kære Helen
Endnu et brev fra mig om noget lidt andet.
Jeg har ammet min dreng i 6 måneder, så jeg stoppede for nyligt efter at have trappet lidt ned forinden. Jeg stoppede da han brokkede sig så meget at det ikke længere var rart for nogen af os.
Jeg havde et hårdt ammeforløb med overproduktion i lang tid. mælkeknuder, og svære brystspændinger i ca 5 måneder. Der begyndte jeg stille og roligt at trappe ned og det hjalp endeligt på trykket.
Foruden det fik jeg også svamp og havde store smerter ved amningen indtil min søn fyldte tre måneder, hvor jeg fik en tabletkur mod svamp. Det hjalp.
Min søn har ofte været utilfreds ved amningen og det har skiftevist været hyggeligt men også hårdt og besværligt. Alligevel savner jeg det nogle gange og jeg syntes fx det er rigtig surt ikke at kunne amme om natten længere.
Nå men det jeg egentlig ville spørge dig om er slet ikke noget jeg ved om du kan svare mig på.
Men noget jeg har undret mig over er, at jeg aldrig har kunnet malke ud med pumpe. Jeg kunne fint malke ud med hånden men hvis jeg satte pumpe på, kom kun en tynd stråle og mine brystvorter blev lilla. Det er som om jeg har ødelagt dem lidt af at have prøvet at malke med pumpe for nu efter jeg er stoppet med at amme, bliver mine brystvorter stadig lilla og blålige i det. På den ene kom en lille sort prik også når jeg malkede. Samme skete når jeg malkede med hånden, men der kunne jeg til gengæld få en masse mælk ud.
Det er ikke noget jeg har oplevet før mit amme forløb og jeg syntes det har været lidt underligt og ubehageligt.
På samme tid er det som om huden inde i midten af brystvorten er hvid og hård og kan kradses af.
Jeg føler at mine brystvorter er helt ødelagt af mit ammeforløb.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om du har stødt på noget lignende i din karriere som sundhedsplejerske?
Om du måske kunne vide hvad det handler om?
Jeg ammede sidste gang i påsken i april måned og jeg kan stadig presse nogle dråber mælk ud. Har dog ikke længere mælkeknuder. Hvor lang tid går der før det er helt væk?
Tak for dine svar
Venlig hilsen
Ina-Marie