Svar: En 8 måneder som vil gå hele tiden
18. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Selvom din datter gerne vil være på højkant og nyder at kunne stå og følge med i hvad der sker omkring hende - og du kan se at hun er stolt og glad, når hun står - så er det bedst for hende, hvis I kan undgå at gå med hende.
Hun skal nok lære at gå, men det er vigtigt at du forsøger at hjælpe hende med at lære at kravle først. Når børn kravler så bruger de skiftevis venstre og højre side, venstre arm og højre ben eller omvendt - og det at de krydskoordinerer, betyder at deres to hjernehalvdele arbejder sammen.
Dette har blandt andet betydning for at man kan skelne bogstaver og tal, at man kan se forskel på f.eks. b og d, p og q, om det står 9 eller 6 osv. Derfor er man opmærksomme på at børn motorisk skal kunne krydskoordinere inden skolestart og det er således vigtigt at børn kan kravle, hoppe sprællemandshop, hoppe gadedrengehop osv. som altsammen er tegn på at barnet kan krydskoordinere sine bevægelser, og altså tegn på at de to hjernehalvdele arbejder sammen.
Nogle børn springer kravlestadiet over og det betyder ikke at løbet så er kørt. Sker det, skal man være ekstra opmærksom på at barnet senere lærer at lave krydskoordinerende bevægelser. Men det betyder altså ikke, at man bare skal lade hende gå og så lære at kravle senere - hvis I kan få hende til at kravle først, så er det rigtig godt.
Og ja - hun bliver frustreret og sur, når hun ikke kan komme frem. Ofte når hun forsøger, at kravle eller krybe, så vil hun komme baglæns og længere væk fra det hun ønsker at få fat i - og det er frustrerende at ville, men ikke kunne. Men netop den frustration skal også have lov at være der, den kan netop være med til at give det sidste lille skub, give den sidste lille styrke til at prøve og det så lykkes.
Det styrker børns motoriske evner at få stimuleret deres balancecenter og det får de bedst ved at blive gynget og snurret rundt. Den bedste måde I kan hjælpe jeres datter på, er derfor ved at trille hende, gynge hende, vippe hende, snurre hende rundt, vende hende på hovedet osv. Jo mere du kan bevæge hende i alle retninger, jo bedre er det :)
At lære at gå, må hun lære, når hun har styrke til at rejse sig selv op ved tingene. Hun skal ikke lære det, ved at du stiller hende op og går med hende. Først skal styrken til at rejse sig selv være der, så skal balancen være der og hun skal gøre det selv - kun med let støtte fra dig - og det er ikke endnu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske