Svar: Definition af at kunne pege

30. april 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Nina

Tak for dit brev og velkommen til :)

Når små børn peger, så betyder det ikke så meget om pegefingeren er strakt eller er "en halv finger" - det der er vigtigt er, at barnet kommunikerer og at de voksne reagerer hensigtsmæssigt på dette. Børn har brug for at dele de oplevelser de har med de voksne, det er livsnødvendigt for os alle sammen, netop at dele det vi oplever med andre og det styrker barnets selvværd at blive set, hørt og mødt.

Når jeres dreng peger på noget og I ser der, føler hans finger og hans øjne, så sætter I ord på den ting I ser, han hører hvad det er og I fortæller måske lidt om det "det er en hund, hunden siger vov" - på den måde styrker I hans sprog og hans ordforråd.

Du skal altså ikke være så bekymret for måden han peger på, men derimod glæde dig over at han peger og viser lyst til at kommunikere med dig og med andre :)

Med hensyn til væske på ørerne, så vil dette naturligt, hvis det står på i længere tid nedsætte hørelsen og dermed også påvirke sproget. Og det er derfor rigtig fint hvis ørelægen har sagt at det nu er tid til dræn.

Børn kan få en akut mellemørebetændelse, hvor trommehinden kan springe spontant og man siger at det 'flyder fra ørerne'. Når væsken kommer ud og trommehinden er sprunget, så holder smerten op og barnet har det allerede meget bedre. Den akutte ...

Annonce

... mellemørebetændelse kan skyldes både bakterier og virus.

Børn kan også have en sekretoriske mellemørebetændelse, det der også kaldes for væske i mellemøret og som altså lyder til at være det jeres dreng har. Her hæver slimhinden op, f.eks. i forbindelse med med en forkølelse og det eustakiske rør tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det Eustakiske rør. Det er dette, der på sigt vil kunne medføre hørenedsættelse og påvirkning af den sproglige udvikling - og altså derfor giver grund til at anlægge dræn.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Man siger at væske i ørerne opleves som at have vat i ørerne. Lydende er ikke tydelige og visse lyde hører man kun svagt eller slet ikke. Når barnet får dræn, så skabes der passage og jeres dreng vil højst sandsynligt kunne høre lyde, som han ikke har kunne høre før :)

Om hans måde at pege på vil ændre sig fordi han får dræn - det må tiden vise. Han sprog burde i hvert fald ændre sig og i takt med at sproget udvikles, og han bliver ældre vil hans måde at kommunikere på jo også udvikles og hans måde at pege på derfor naturligt sikkert også ændre sig :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - og med drænanlæggelsen - det plejer at gå helt fint :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder