Definition af at kunne pege

30. april 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Definition af at kunne pege

Hej Helen

Jeg skriver til dig på vegne at min 14 mdr søn Albert.

Jeg har gennem de sidste par måneder bekymret mig lidt vedrørende hans pegning, der på en måde er gået lidt tilbage.
Da han var fra 10 mdr til næsten 12 mdr pegede han med strækt finger på al ting, og jeg var meget glad og lettet, da jeg har læst mange bøger om børns udvikling, deriblandt det lille hæfte du måske kender der hedder "barnets sprog". Deri står at det kan være et fingerpreg om senere sprogproblemer hvis børn ikke peger, rækker ud efter ting (mimik) og vinker.

Min bekymring nu er at han ikke ret tit længere peger med strækt finger. Enten rækker han bare en knyttet hånd frem mod det kan vil have eller vise os, eller også er der en halv pegefinger fremme. Måske et par gange om dagen bliver fingeren helt strækt ud, hvilket jo ikke er særlig meget i forhold til hvor meget børn egentlig kommunikere via pegning i hans alder. Dog vil jeg sige, at når han kommer helt tæt på tingene, f.eks. når vi læser i bog er fingeren for det meste strækt ud.

Hans sprogforståelse når vi snakker til ham synes jeg er meget godt med. Han forstå mange opfordringer, kan hente lidt forskellige ting vi beder ham om, f.eks. bamse, bold, sko, bog osv. Han vinker, klapper, viser hvor stor han er og de forskellige cirkus kunster, som vi kalder det, når vi leger de lege med ham. Det har kan kunne siden kan var knap 9 mdr.

Da han blev et år begyndte der at komme et par ...

Annonce

... forstålige ord. Han siger "far/bar" meget bevidst, "miau-lyden" når han ser en kat, og han siger "de"/"a de". Mere er der endnu ikke kommet af aktivt sprog eller hvad man kan kalde det.

Hans motorik er fin synes jeg. Han kravlede da han var knap 9 mdr, og gik et par dage inden hans første fødselsdag.

For en lille måned siden fik han konstateret væske i mellemøret efter en længere omgang mellemørebetændelse, og efter 3 ugers forsøg med næsedråber er der ingen bedring, og ørelægen har nu anbefalet at ligge dræn i begge øre, hvilket vi har sagt ja til.

Jeg synes det er svært at afgøre om han hører dårligt, for han reagere jo når vi snakker til/med ham. Andre gange reagere han ikke på velkendte lyde f.eks. teletubbie sangen i tv'et som han er meget glad for. Og det har han altid gjort tidligere.
Men altså jeg er ikke i tvivl om at der er noget med de øre, for han kan godt være meget pjevset, især sidst på dagen, og andre gange kan han virke lidt reserveret og indadvendt.
Men kan øreproblemerne også skyldes pegeproblematikken?

Jeg ved ikke om jeg bare bekymre mig unødigt. Man kan jo sige at han jo stadig er meget kommunikerende, og vi forstå jo hvad han mener når han "halvpeger". Men når jeg ser andre børn i hans alder, så er de jo meget sikre med den pegefinger, og det synes jeg altså ikke er tilfælde hos min lille trold.

Håber du kan hjælpe med et (forhåbentlig) beroligende svar.

Venlig hilsen

Nina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor