Brev:
Definition af at kunne pege
30. april 2011
Alder:
14 mdr.
Definition af at kunne pege
Hej Helen
Jeg skriver til dig på vegne at min 14 mdr søn Albert.
Jeg har gennem de sidste par måneder bekymret mig lidt vedrørende hans pegning, der på en måde er gået lidt tilbage.
Da han var fra 10 mdr til næsten 12 mdr pegede han med strækt finger på al ting, og jeg var meget glad og lettet, da jeg har læst mange bøger om børns udvikling, deriblandt det lille hæfte du måske kender der hedder "barnets sprog". Deri står at det kan være et fingerpreg om senere sprogproblemer hvis børn ikke peger, rækker ud efter ting (mimik) og vinker.
Min bekymring nu er at han ikke ret tit længere peger med strækt finger. Enten rækker han bare en knyttet hånd frem mod det kan vil have eller vise os, eller også er der en halv pegefinger fremme. Måske et par gange om dagen bliver fingeren helt strækt ud, hvilket jo ikke er særlig meget i forhold til hvor meget børn egentlig kommunikere via pegning i hans alder. Dog vil jeg sige, at når han kommer helt tæt på tingene, f.eks. når vi læser i bog er fingeren for det meste strækt ud.
Hans sprogforståelse når vi snakker til ham synes jeg er meget godt med. Han forstå mange opfordringer, kan hente lidt forskellige ting vi beder ham om, f.eks. bamse, bold, sko, bog osv. Han vinker, klapper, viser hvor stor han er og de forskellige cirkus kunster, som vi kalder det, når vi leger de lege med ham. Det har kan kunne siden kan var knap 9 mdr.
Da han blev et år begyndte der at komme et par forstålige ord. Han siger "far/bar" meget bevidst, "miau-lyden" når han ser en kat, og han siger "de"/"a de". Mere er der endnu ikke kommet af aktivt sprog eller hvad man kan kalde det.
Hans motorik er fin synes jeg. Han kravlede da han var knap 9 mdr, og gik et par dage inden hans første fødselsdag.
For en lille måned siden fik han konstateret væske i mellemøret efter en længere omgang mellemørebetændelse, og efter 3 ugers forsøg med næsedråber er der ingen bedring, og ørelægen har nu anbefalet at ligge dræn i begge øre, hvilket vi har sagt ja til.
Jeg synes det er svært at afgøre om han hører dårligt, for han reagere jo når vi snakker til/med ham. Andre gange reagere han ikke på velkendte lyde f.eks. teletubbie sangen i tv'et som han er meget glad for. Og det har han altid gjort tidligere.
Men altså jeg er ikke i tvivl om at der er noget med de øre, for han kan godt være meget pjevset, især sidst på dagen, og andre gange kan han virke lidt reserveret og indadvendt.
Men kan øreproblemerne også skyldes pegeproblematikken?
Jeg ved ikke om jeg bare bekymre mig unødigt. Man kan jo sige at han jo stadig er meget kommunikerende, og vi forstå jo hvad han mener når han "halvpeger". Men når jeg ser andre børn i hans alder, så er de jo meget sikre med den pegefinger, og det synes jeg altså ikke er tilfælde hos min lille trold.
Håber du kan hjælpe med et (forhåbentlig) beroligende svar.
Venlig hilsen
Nina